Test lenovo

Test

Als we dit jaar in een paar zinnen moeten samenvatten, kunnen we misschien nog het beste de inleiding van vorig jaar overnemen. Want overnames domineerden het nieuws in 2022. De aandeelhouder wint, zullen we maar zeggen. Je zou bijna vergeten dat er dit jaar ook nog gewoon games zijn verschenen, al werden er weer een hoop uitgesteld. Voor de zekerheid hebben we de 25 beste spellen van 2022 op een rij gezet.

Eerst even wat huishoudelijke mededelingen. De rangschikking die je hieronder ziet is geen exacte wetenschap. Het is dus niet zo dat je een lijst van 25 games gaat vinden die op Gamer.nl het hoogst gescoord hebben. Het cijfer weegt uiteraard mee, maar biedt uiteindelijk geen enkele garantie. De lijst is ontstaan na uitvoering overleg onder de redactie.

Geen enkel argument werd daarbij geschuwd, vooral drogredenen niet. Als bij een goed potje Risk zijn er verbonden gesloten en abrupt weer opengebroken. Het doel, de beste top 25 ooit samenstellen, heiligde alle middelen. Hoe twijfelachtig die soms ook waren.

We hebben ons verbazingwekkend genoeg wel aan enkele regels gehouden. Alleen games die dit jaar zijn verschenen doen mee aan de lijst. Early access-games dingen niet mee, heruitgaven evenmin. Ook hebben we een aantal laatkomers niet mee kunnen nemen, omdat de lijst toen al was opgesteld. Het spijt ons, Choo-Choo Charles.

We zijn benieuwd naar jullie persoonlijke favoriet van dit jaar. Laat het vooral weten of je het eens bent met onze keuzes, en zo niet, wat je liever had gezien. Maar hou het netjes!

25. Tinykin

Ontwikkelaar: Splashteam | Platforms: pc, PS5, PS4, Switch, Xbox Series X/S, Xbox One

Tinykin is onderdeel van een zeer welkome trend. Grote games worden steeds duurder om te maken en helaas heeft dat tot gevolg dat sommige geliefde spelreeksen geen nieuw deel meer krijgen. Indie-ontwikkelaars springen met liefde in dit gat en komen de laatste jaren steeds vaker met hun eigen antwoord op de vraag of er nog wel genoeg mensen zitten te wachten op dit soort spellen. Het antwoord is ‘ja’, of in dit geval Tinykin. Dat Nintendo een paar weken voor de release van deze game alsnog Pikmin 4 onthulde, doet daar gelukkig geen afbreuk aan.

Deze ontzettend karakteristieke 3d-platformer kan prima op eigen benen staan, al heeft het spel wel flink wat inspiratie opgedaan bij Pikmin. Je speelt met het ventje Milodane, maar in de praktijk stuur je vooral kleine wezentjes aan in een wereld die veel te groot voor je is. Zij kunnen zware voorwerpen voor je tillen, dingen laten exploderen en nieuwe looproutes creëren. Met de hulp van deze tinykin moet je op zoek naar een manier om weer terug te keren naar je thuisplaneet.

Tinykin is een puzzelplatformer in hart en nieren. Dit spel draait volledig om een route door ieder level vinden en ondertussen zoveel mogelijk collectibles te verzamelen. Hoe ver je daarin wilt gaan, laat het spel helemaal aan jou over. Er zijn ook geen vijanden om je het leven zuur te maken. Tinykin is misschien niet zo spannend, maar wel ontspannend. En dat was dit jaar een aangename verrassing.

Lenovo

""