Dragon's Dogma 2 bekritiseerd vanwege microtransacties en framerateproblemen

Dragon's Dogma 2 bekritiseerd vanwege microtransacties en framerateproblemen

Spelers zijn van plan om NPC's te doden om zo de framerate stabiel te houden

Het vandaag verschenen Dragon's Dogma 2 krijgt kritiek te verduren van spelers vanwege beschikbare microtransacties en de aanwezige framerateproblemen.

De gebruikersrecensies van de game op Steam staan op grotendeels negatief. Op de website zijn de diverse microtransacties te zien. Zo kan men betalen om vaker fast travel te gebruiken, het hoofdpersonage aan te passen of bepaalde gestorven NPC's weer tot leven te wekken.

De vele microtransacties die beschikbaar zijn gekomen sinds de release vandaag, kunnen vooral op veel kritiek rekenen omdat ze zover bekend niet in recensies zijn genoemd. Wel kunnen alle acties die de microtransacties bieden ook vrijgespeeld worden door de game te spelen.

Onze reviewer Marcel noemt de situatie echter 'een storm in een glas water'. "Zeker dat item waarmee je een fast-travel point kunt maken, waarvan je er overigens maar maximaal eentje kunt kopen", zegt hij.

"Dat is weliswaar een zeldzaam item om te vinden in-game, maar je hebt er weinig aan zonder de eveneens zeldzame en dure ferrystones (die niet via microtransacties te koop zijn). Die moet je alsnog zelf zien te vinden of in een in-game winkel kopen. Bovendien zijn geen van deze items noodzakelijk. Sterker nog, ik zou eerder zeggen dat ze afbreuk zouden doen aan de spelervaring, het organisch ontdekken van de spelwereld."

Daarnaast wordt Dragon's Dogma 2 geplaagd door een inconsistente framerate. Capcom heeft inmiddels aan Eurogamer laten weten hier op de hoogte van te zijn en dit te willen verbeteren. "In Dragon's Dogma 2 is een grote hoeveelheid CPU-gebruik toegewezen aan elk personage en de impact van hun fysieke aanwezigheid in diverse gebieden. In bepaalde situaties waarin meerdere personages tegelijkertijd aanwezig zijn, kan het CPU-gebruik erg hoog oplopen en dat kan effect hebben op de framerate."

Het bedrijf vervolgt: "We weten dat het in dergelijke situaties kan helpen om de settings zo aan te passen dat de CPU het minder zwaar heeft. We onderzoeken echter manieren om de prestaties in de toekomst te verbeteren."

Ook de consoleversie van de game heeft te kampen met framerateproblemen, ondanks dat er geen instellingen zijn voor graphics of prestaties. De framerate is ontgrendeld en hangt rond de 30 frames per seconde, maar gaat daar ook regelmatig onder. Omdat de inkakkende framerate zoals Capcom al meldde te maken kan hebben met NPC's, zijn er diverse spelers die van plan zijn om NPC's zo snel mogelijk te doden om zo de framerate stabiel te houden.

Marcel Vroegrijk speelde de PS5-versie van de game en klaagde ook over de framerate, al was hij over het algemeen zeer positief over zijn ervaring en gaf hij de game een 9: "Dragon’s Dogma 2 is een van de beste openwereldgames tot nu toe. Met zijn vrije vechtsysteem, het gezelschap aan eigenzinnige pawns en de levendige spelwereld biedt dit tweede deel het ultieme avonturiersgevoel. Het is nog steeds een complexe rpg met veel achterliggende systemen, maar die werken allemaal samen om jouw spelervaring voortdurend van onvergetelijke momenten te voorzien."

Dragon’s Dogma 2 is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Hieronder kan de launchtrailer bekeken worden.

Watch on YouTube
Playstation 5

Playstation 5 kopen?

Kopen voor Playstation 5

Dragon's Dogma 2

Dragon's Dogma 2 kopen?

Kopen voor Playstation 5

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Ik vind eigenlijk wel dat je als Gamer.nl, of eigenlijk reviewer van Gamer.nl wat kritischer mag zijn hierop. Geen woord over een shop en dan na de reviews hem toch introduceren. Ja, het is een singleplayer game en niemand heeft er verder last van. Maar dit gaat om t principe. 2 euro/dollar betalen om je character zn uiterlijk aan te passen? En dit kan blijkbaar niet op een gratis manier? Dit zijn toch geen zaken die gamers maar moeten gaan slikken? Ik ging sowieso wachten met kopen vanwege de framerate, dit maakt het een stuk makkelijker.

[Reactie gewijzigd door Zut op 22 maart 2024 - 08:06]

1
test

Zolang de shop alleen cosmetische items verkoopt boeit het toch niet? Kon dit in de 2012 versie wel gratis? Dan snap ik de frustratie.

0
test

Het gaat inderdaad niet om de microtransactie an sich, vind ik, maar om de smerige manier van implementeren. Kennelijk zat die shop niet in de review exemplaren en dat is natuurlijk een vieze tactiek.

0
test

Wat je zegt klopt niet helemaal. De microtransacties waren inderdaad nog niet te koop voorafgaand aan de release, maar ik kreeg van tevoren wel een lijst meegestuurd met de review van alle items die te koop zouden zijn, voor welke prijs en hoeveel je er maximaal van kon aanschaffen. Het is dus niet zo dat ze dit opzettelijk hebben verborgen voor reviewers. Ik vond het echter niet het vermelden waard omdat de items nagenoeg allemaal gewoon te krijgen zijn door te game te spelen. Op misschien die speciale kampeerset na, want ik las ergens dat die lichter was qua gewicht. Dat vind ik een rare keuze, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of er echt geen lichtere kampeersets te vinden zijn in de game.

-1
test

Toch denk ik dat het goed is om altijd microtransacties te melden in een review en de insteek ervan (cosmetisch of pay to win?) ook mee te nemen in de beoordeling. Dat kan desnoods in een paar zinnetjes (Bijvoorbeeld: 'Bij het spel worden microtransacties aangeboden, zoals dit en dat, maar die zijn ook door voldoende normale gameplay te verwerven'). Veel gamers hechten daar denk ik toch wel waarde aan.

0
test

@MCVROEGRIJK I stand corrected, dat veranderd de situatie inderdaad. Maar dan had het wat mij betreft wel vermeldt mogen worden in de review, ondanks de beperkte impact op de gameplay.

0
test

Laat ik vooropstellen dat ik het afkeur dat bedrijven na de reviews microtransacties toevoegen. Ik blijf dat smerige praktijken vinden. Gelukkig gaat het hier wel om microtransacties voor dingen waar je redelijk eenvoudig (van wat ik lees) binnen 2 uur zelf toegang tot hebt. Vanuit een ethisch perspectief kun je hier natuurlijk wat van vinden, maar als bedrijf zou je tegenwoordig bijna gek zijn om het niet toe te voegen. Dit is het makkelijkste geld wat je als bedrijf er bovenop gaat verdienen. Ik vind het erger als een game wordt gemaakt om progressie tegen te houden om microtransacties te stimuleren. Dat lijkt hier niet het geval te zijn. Ik denk dat dit dan ook niet in de weg zit verder. Dat de framerate niet in order is, lijkt me dan een veel groter kritiek puntje

0

Ervaart men hier die 30fps als storend?

0

Op de Xbox met VRR tot nu toe niet storend. De framerate schijnt een paar FPS-jes hoger te zijn op de Xbox, gemiddeld gezien. Bij 40 FPS kikt VRR goed in en daar zakt de PS5 vaker onder dan de Xbox. Daarnaast werkt VRR ook net wat beter op de Xbox, dacht ik.

[Reactie gewijzigd door Bobbie op 22 maart 2024 - 09:06]

0

DD2 heeft idd soms 2 fps hogere fps in sommige gevallen, maar dropt wel bijna 11fps lager dan de PS5 versie in drukke areas. https://youtu.be/IPrO2ZHQ3mM?si=-2X_xSEdKhHel6D3

-1

https://youtu.be/4cFHSGzaPN8?si=y3S8l3MX05_wIWEd Xbox Series X: Dynamic 2160p/~40fps with temporal reconstruction and unlocked framerate. Playstation 5: Dynamic 2160p/~38fps with temporal reconstruction and unlocked framerate. Gemiddeld gezien, waar deze analyse op gebaseerd is, is die paar FPS gunstig i.v.m. VRR. Ik dacht dat VRR alleen werkt voor de PS5 boven de 48 FPS en bij de Xbox vanaf 40 FPS. Low Framerate Compensation (LFC) zou nog wel kunnen schelen, maar dan moet dit wel geïmplementeerd zijn dacht ik vanuit de game voor de PS5. Bij de Xbox staat dit standaard aan.

[Reactie gewijzigd door Bobbie op 22 maart 2024 - 09:53]

0

Dat is allemaal leuk en aardig, maar het feit blijft dat de game native gezien 11fps kan droppen op de Series X. VRR is niets meer dan een pleister op de wond. Mensen zonder een VRR tv zien die drop wel in de low 25fps namelijk. DD2 is ook nog eens waziger op de Series console door de VRS implementatie.

-2

Maar als die pleister werkt en de speler heeft daardoor geen last van framedrops of een hogere framerate is het toch prima? Volgens die logica zou je ook tegen al die trucs mbt upscaling moeten zijn. Nu hebben we een paar dagen terug ook gelezen hoe in de PS5 Pro software trucs worden uitgehaald om een hogere performance te halen met dezelfde CPU en zelfde hoeveelheid geheugen. Waarom is dat wel ok en VRR niet? Ja het doet totaal iets anders, maar het heeft hetzelfde effect, het verbetert de ervaring van de gebruiker tijdens het spelen van de game. Dus wat maakt het precies uit hoe dat bereikt wordt?

[Reactie gewijzigd door op 22 maart 2024 - 14:55]

0

De PS5 dropt daarnaast ook hard in fps. Beide consoles hebben hier last van. Gemiddeld draait de Xbox ietsje beter en in combinatie met VRR, dat tegenwoordig in elke tv zit en elke gamer ook in huis zal hebben staan, is dat wat mij betreft een voordeel. Prettiger om naar te kijken, in een game waar ik van plan ben veel uren in te stoppen.

[Reactie gewijzigd door Bobbie op 22 maart 2024 - 15:19]

-1

VRR is een tv feature en geen console feature. De HDMI poort heeft alleen support maar los daarvan een gebruiker zonder VRR heeft dus wel degelijk dit probleem. PSSR en DLSS zijn software features die beschikbaar zijn voor iedereen, ongeacht welke tv je hebt. Upscaling een pleister noemen, dan snap je er dus schijnbaar niks van, want dat is hetzelfde voor iedereen en heeft vanuit een native interne resolutie. @Bobbie Nee niet iedereen heeft dat in huis staan, en ook niet iedere gamer. Dat is gewoon een aanname en een excuus natuurlijk. Hier valt gewoon niet omheen te draaien namelijk. Beide consoles droppen maar de Series X aanzienlijk meer. Voor een console die zo overhyped was tijdens launch qua power had je beter kunnen verwachten. VRR is alleen een oplossing als dat er is, anders niet. En niet vergelijkbaar met features als DLSS, FSR of PSSR.

0

"VRR is een tv feature en geen console feature. " Zeker een goed punt! Is inderdaad wat anders. Maar nog steeds niet echt een pleister zou ik zeggen, het is gebruikmaken van een feature die (soms) soms voorhanden is. Ik noemde upscaling geen pleister. gebruik maken van een feature of een "software truc" is mijns inziens beide geen pleister. Dat is mijn punt.

0

Aanbevolen voor jou