Age of Conan: Hyborian Adventures
6 mei. 2008 15:00 / Gewijzigd 6 mei. 2008 15:00 / Door: Levity / 49 reacties
Terwijl het gros van de Nederlandse gamers zich de afgelopen vakantiedagen in Liberty City bevond, kon ik mij vermaken in Hyboria, de virtuele wereld van de MMO Age of Conan: Hyborian Adventures. De afgelopen eerste mei werd deze wereld geopend voor het brede publiek met de officiële open bèta. Funcom verbrak hiermee eindelijk het stilzwijgen van bètatesters tot aan level nummertje dertien. Tijd voor ons om het boek te openen.
Het schip is het startpunt van je avontuur en tevens het punt waar je de eerste eigenschappen van je karakter vormgeeft. Het kiezen van een ras, een klasse en een uiterlijk horen hierbij, zoals we gewend zijn uit andere MMO-games. Het uiterlijk kun je werkelijk tot in de kleinste detail vormgeven, zodat iedere speler een uniek personage heeft die zelfs qua gezicht herkenbaar is voor anderen.
In Age of Conan zijn geen elven of dwergen, wel drie rassen onder de noemer Aquilonians, Cimmerians en Stygians. Allen zijn van menselijke aard maar hebben eigen achtergronden. Verder kan de speler kiezen uit een twaalftal beschikbare klassen, die variëren van soldaten tot priesters en magiërs. Zo is bijvoorbeeld de Guardian een zwaar bepantserde tank die met liefde alle klappen opvangt, de Ranger een sluiperige boogschutter die zijn vijand bestookt met een regen aan pijlen en is de Necromancer een klasse die van alle duistere magische krachten gebruik maakt om dood en verderf te zaaien.Het eerste wat opvalt als je de game speelt, is het grafische aspect. Je moet misschien een stevige computer hebben om Age of Conan enigszins redelijk te kunnen spelen, maar als je daaraan voldoet dan zul je werkelijk waar ruimschoots genieten. Voor een MMO-game is Age of Conan grafisch zeer goed en steekt het boven alle andere games in het genre uit.
Age of Conan is een MMO-game voor de volwassen man. Bloedspetters zijn de normaalste zaak in Hyboria. Realisme staat in een hoog vaandel bij Funcom. Dit heeft te maken met een uniek gevechtssysteem. In tegenstelling tot wat we gewend zijn, zul je in Age of Conan actief bezig zijn met aanvalscombinaties en bewegingen. Door middel van de eerste drie cijfertoetsen bepaal je waar je de tegenstander raakt. In de toolbar kun je bovendien combo's aanklikken. Een combo geeft extra schade en kan zelfs een verbluffend bloederig einde geven aan het leven van je tegenstander. Er is niets lekkerder dan het hoofd van de vijand van de romp af te hakken.
Na aangespoeld te zijn op het strand begint het verhaal rondom je personage. De eerste vijf levels zijn als het ware een korte introductie op het spel. Je krijgt de eerste quest en skills om stap voor stap je eerste krachten te leren kennen. Dit alles gebeurt rondom de stad Tortage, waar piraten de heerschappij over hebben. In de anonimiteit kun je naam en faam maken om uiteindelijk de piratenstad voorgoed te verlaten voor het echte werk in het grote Hyboria. Dit laatste maken we in de open bèta helaas niet mee. Het maximum level is ingesteld op dertien, wat niet genoeg is om andere gebieden te bezoeken.
Ondanks dat is er in Tortage genoeg te doen. Een handjevol quests om uit te voeren, groeperen met andere spelers om kerkers leeg te roven en voor de echte 'roleplayer' kun je natuurlijk prachtige plekken opzoeken met mooie uitzichten over het landschap. Age of Conan heeft ontzettend veel te bieden, en dit is nog maar het topje van de ijsberg. In verdere levels worden meer gebieden geopend, kunnen we tegen menselijke spelers vechten, krijgen we gevechten te paard, kunnen we grootschalige legers tegenover elkaar verwachten en kerkers bezoeken voor epische uitrustingen.
De open bèta kende in het begin enkele problemen. Crashes, vastlopers en kleine foutjes zijn momenteel nog steeds aan de orde van de dag. Moeten wij ons zorgen maken? Alles behalve dat. Funcom heeft laten zien een perfecte directe ondersteuning te bieden en heeft in de tussentijd een groot deel van de problemen in korte tijd opgelost. Tevens moet nogmaals benadrukt worden dat het om een bèta gaat.
Age of Conan: Hyborian Adventures heeft de potentie uit te groeien tot een perfecte MMO-game. De eerste maanden zijn daarin uiteraard alles bepalend, maar onze verwachtingen zijn hooggespannen.
Bekijk ook:
- Video De toekomst van Conan in Hyborian Adventur... 15
- Review Age of Conan: Hyborian Adventures 99
- Video Age of Conan opent wereldwijd de deuren va... 56
- Video Ook vrouwen kunnen bloederig zijn in Age o... 30
- Video Age of Conan trailer laat epische plaatsen... 26
Laatste nieuws
Reacties op: Age of Conan: Hyborian Adventures
Om te kunnen reageren moet je eerst inloggen. Heb je nog geen account? Registreer je dan hier.
- Age of Conan: Hyborian Adventures PC
- Release: 23-05-2008
- Genre: Actie, Avontuur, RPG, Vecht
- Leeftijd: 18+
- Aantal spelers online: 999
- Ontwikkelaar: Funcom
-
8
Lees de review
Schrijf zelf een review
- Age of Conan: Hyborian Adventures X360
- Release: 01-06-2010
- 8 Lees de review
Video
-
De toekomst van Conan in Hyborian Adventur...
Overig | 0:00 -
Age of Conan opent wereldwijd de deuren va...
Overig | 0:00 -
Ook vrouwen kunnen bloederig zijn in Age o...
Overig | 0:00 -
Age of Conan trailer laat epische plaatsen...
Overig | 0:00 - Meer video's (PC)
Nu op Gamer.nl
Best bekeken
- Nieuws Sony noemt bewegingscontroller Move... 36
- Nieuws Ontvang gratis de nieuwe Gamer Maga... 0
- Nieuws Final Fantasy XIII op PS3 komt met ... 8
- Achtergrond DSi XL getest 14
- Nieuws Lucasarts werkt aan Monkey Island 2... 8
- Nieuws Lara Croft and the Guardian of Ligh... 6


Ik als EX WoW speler ben erg geintereseert in deze game , helaas jammer genoeg zat er voor mij geen beta of open beta key in , en dat is wat mij tot nu toe tegen houd om de game te kopen.
Ik wil hem eerst proberen en zien of tie hopelijk een beetje het zelfde gameplay gevoel heeft als WoW , tevens ben ik puur een PVE speler die af en toe in een PVPO dungeon anderen wil afslachten is dit ook in dit spel zo ?.
Tevens mij vraag als er hier nog iemand is die een beta key over heeft of niet meer gebruikt kan je plssssssss laten weten gezien ik deze eerst wil proberen voor ik hem aanschaf.
De game lijkt me enorm gaaf maar ik koop niks voor ik iets getest hebt.
Je hebt net als in WoW gewoon PvE servers (in de open beta zijn zelfs alle servers PvE servers) voor degenen die niet overal voor hun leven willen vrezen. Battlegrounds-achtige PvP is ook inbegrepen in de vorm van Capture the Flag/DeathMatch "mini-games". Dit zit als het goed is ook in de open beta, maar ik heb het nog niet geprobeerd. Verder is er nog PvP in de vorm van een groot gebied met guild keeps die verovert kunnen worden, maar de rest is bij een PvE server natuurlijk relatief veilig.
Doebadieba.
Helaas niet aan de beta meegedaan, maar ik wil dit zeker spelen! Lekker gory, veel gebied om te verkennen, en de setting van Conan (post-dino, pre-human) is echt tof.
Leuk om nog een stukje te lezen over AoC. Had alleen gehoopt wat meer speel ervaring terug te zien. De beta was trouwens niet echt "open" te noemen. Je moest een fileplanet account hebben en vervolgens geluk hebben een key te krijgen :S
Hopelijk komt er net als bij andere MMORPG een soort van 10dagen gratis trial, we zullen zien Als die er komt dan ga ik 't zeker proberen
Op de speelervaring zal ik nog terugkomen in de review.
Top Had misschien wat speelervaring verwacht in de preview aangezien je de beta wel hebt gespeeld
even vraagje over AoC. Bij wow zijn er weliswaar minder klassen maar kun je doormiddel van de talent tree drie verschillende specs kiezen die in de meeste gevallen erg van elkaar verschillen. Is er bij AoC ook een soort gelijke talent tree?
Bij AoC heb je ook een soort talent tree. De klassen zijn zegmaar ingedeelt in groepen (Soldier, Mage, Rogue, Priest oid) en 1 van de "talent trees" is gelijk voor alle klassen in deze groep. De overige 2 trees zijn specifiek verschillende varianten van dezelfde klasse een beetje zoals WoW.
Ja, maar het werkt iets anders. Elke klasse kan punten verdelen in drie verschillende bomen. Twee van de drie bomen zijn uniek voor de klasse. Eentje is overkoepelend. Alle soldierclasses hebben een overkoepelende soldierboom en voor rogue, priest en mage geldt hetzelfde.
Edit: Droniac was me al voor
Bedankt voor de informatie, Droniac en Leon Houtzager
Ik keek eerst ook naar deze om te gaan spelen + 3 andere MMO's maar ik denk dat ik waarschijnlijk nu WAR ga spelen. Mooi RvR systeem, leuke PvP opties, PQ systeem etc etc.
Ik vind deze preview wat al te positief en zal daarom misschien eens een gamer-document schrijven over dit spel. Ikzelf ben van mening dat Age of Conan niets meer en niets minder is dan een 'wel okee' spel en dat het nog lichtjaren van een 'perfecte mmo-game' af ligt. Als grootste minpunt wil het vechtsysteem noemen, dit valt zwaar tegen en is domweg saai te noemen. Mijn excuses voor de negativiteit, maar dit om de hype hopelijk wat te verminderen.
<edit>
Daarbij nog even wat kritiek op deze 'preview'. Om een quotatie van een goede vriend van mij weer te geven: "Ik weet het niet maar in een preview moet je ook zeggen wat je van een game vond en nieuwe informatie aandragen. Dit is gewoon informatie die je overal vandaan kan halen." En daarmee ben ik het dan ook roerend eens, dit artikel had beter niet geplaatst kunnen worden. Tenzij het een reclame-actie van Funcom is om eventuele negatieve berichten van tevoren de kop in te drukken, maar dit had er dan wel bij vermeld mogen worden.
<edit 2> Zoals ik nu inzie dankzij Jarmen Kell moet een preview objectief zijn, ik vond het alleen jammer dat het artikel alweer dezelfde informatie aandroeg als zovele andere artikels, vandaar mijn initiële reactie. Afgezien daarvan is het artikel erg goed geschreven, ik zou zelfs durven te zeggen dat Leon Houtzager talent heeft voor het schrijven van artikels. Wel blijf ik erbij dat de preview wat al te positief oogt à la een reclame-actie van Funcom.
Mee eens.
Preview denk ik aan speel informatie, persoonlijke oogpunten.
Geen informatielijst.
Ik mis idd ook wat kritiek puntjes. Die horen lijkt mij toch ook thuis in een preview.
GoGoCastus. Een preview is objectief. Je geeft in een preview weer waar het spel over gaat. Er word alleen objectief geschreven en niet subjectief. Daarom komt de mening niet naar voren wat hij van het spel vond.
Als ik de definitie erbij pak dan is een preview:
- An introductory or preliminary message, sample, or overview; a foretaste.
Goed, ik had niet in de gaten dat een preview objectief moet zijn en erken hier mijn fout. Ik had dit ook wel moeten weten eigenlijk . Bedankt voor de informatie!
Laten we er dan vanuit gaan dat de mening weggelaten moet worden... Dan nog is deze preview zo geschreven dat het de verwachtingen van mensen die zo een preview lezen nog meer hooggespannen maakt. Ook wordt er op het einde benadrukt dat dit spel de potentie heeft om uit te groeien tot 'een perfecte mmo-game'. Als de preview inderdaad objectief zou horen te zijn dan had dit anders verwoord moeten worden omdat het spel simpelweg zo goed niet is en daarin lag mijn eigenlijke kritiek op de preview.
Geen flame, maar...ik pik wat inconsistenties op.
Enfin:
1. Dat het niet de perfecte MMO game is of zal worden is jouw mening (GoGoCactus) versus de mening van de auteur (Leon). Subjectiviteit!
2. Jij baseert jouw mening op wat je hebt gezien en/of gespeeld, waarschijnlijk. Leon gaf aan dat het spel de POTENTIE heeft het te worden. Daar kun je dus al uit opmaken dat het in zijn ogen nu nog niet zo is. Da's toch echt een open en eerlijk puntje van kritiek als je tussen de regels door leest.
3. Hij heeft het over vastlopers, crashes en wat diens meer zij. Kritiek. Tevens geeft hij aan dat de makers van het spel snel inspelen op deze kritiek....iets wat ik als (betalende) gamer GRAAG hoor bij spellen met 'n monthly fee.
Dus, laten we niet teveel wikken en wegen over de hoeveelheid ob- of subjectiviteit in een (p)review en er gewoon uithalen wat we willen?
Of het wel of niet de perfecte MMO zal zijn bij launch, of volgend jaar...of (n)ooit...zien we vanzelf, lijkt me? Er zijn er genoeg onder ons die het spel zullen gaan spelen.. Al is het alleen om te proberen.
Dankjewel voor je reactie. Ik waardeer het ook erg dat je er bij hebt vermeld dat het niet is bedoeld als flame, dat zorgt ervoor dat je bedoeling duidelijk is
Wat punt 1 betreft: Je hebt gelijk, dit is inderdaad zo subjectief als het maar zijn kan. Daarbij zou ik wel willen vermelden dat ik met kennis van zaken spreek vanwege mijn ervaring met zeer vele MMORPGs en tot nu toe elke Conan bèta heb mogen testen.
Vergeleken met andere MMORPGs voegt Conan speltechnisch gezien gewoon minder toe dan ik had verwacht. Dus beleef ik er inderdaad minder plezier aan dan ik had verwacht. Als een ander alsnog veel plezier aan dit spel kan beleven dan is dat een goed iets en ook zijn mening. Dat ik er op zo'n manier kritiek op had was dan inderdaad een inconsistentie als ik zou streven naar een volkomen objectieve preview. Maar: het had in ieder geval wel vermeld mogen worden dat Conan speltechnisch gezien niet zoveel toevoegd als men ons wil doen geloven.
Wat punt 2 betreft zou ik wel willen opmerken dat ieder spel in principe de potentie heeft uit te groeien tot 'het perfecte' spel zolang het nog niet af is. Als er nu hier speciaal vermeld wordt dat het spel de potentie heeft om uit te groeien tot 'een perfecte MMORPG' dan zegt dat inderdaad feitelijk gezien: het is het nog niet (kritiek).
Maar: als dit dus speciaal vermeld wordt, dan leest het eigenlijk al zo dat de autheur van mening is dat het spel daar nu juist niet ver van af zit. Of althans, zo las ik het en ik ben van mening dat de meeste andere mensen dit ook zo zullen lezen. (hier kan ik het mis hebben, maar ik denk van niet.)
Wat punt 3. betreft: dit is inderdaad het vermelden waard en daar had ik dan ook geen kritiek op. Sterker nog, ik zou willen benadrukken dat dit een enorm sterk punt is van Funcom. Funcom heeft echt hart voor haar community en doet er alles aan om de spelervaring zo plezierig mogelijk te laten verlopen.
"Of het wel of niet de perfecte MMO zal zijn bij launch, of volgend jaar...of (n)ooit...zien we vanzelf, lijkt me? Er zijn er genoeg onder ons die het spel zullen gaan spelen.. Al is het alleen om te proberen."
Goed gezegd. Ik wou je ook bedanken voor je positieve opbouewende kritiek, het voegt echt wat toe aan deze commentboards.
Nou GoGoCactus, als ik de previews erop na lees dan zie ik ook niet echt waar de verwachtingen van een revolutionaire game vandaan kwamen. Het vernieuwd op bepaalde punten wel, maar blijft over het geheel meer een evolutionaire verandering dan een revolutionaire.
Nu dat ik een tijdje aan de open beta heb mogen deelnemen ben ik toch wel blij dat ik mijn pre-order alsnog heb geplaatst. Op mijn (toegegeven, vrij high-end) systeem draait het dan ook toevallig wel goed, op de enkele crash na - en gezien het feit dat dit game-breaking bugs zijn, zullen die sowieso voor release verholpen worden. Het combat systeem staat mij verder ook wel aan en de graphics en het geluid zijn werkelijk subliem.
Verder vind ik er genoeg vernieuwing in zitten om er toch mee aan de slag te gaan. Het combat systeem is anders, de setting is nou niet echt standaard voor MMO's en het verhaalgedreven half-singleplayer questgebeuren (tot level 20) staat mij ook wel aan. Verder ben ik zo iemand die de quest beschrijving en NPC-chat wel leest en vind ik het dus fantastisch dat dit spel eindelijk wat volwassenere en meer singleplayer-RPG-achtige teksten gebruikt dan MMO's als WoW en Guild Wars. Het converseren met NPCs en de quest beschrijvingen deden mij meer denken aan NWN dan WoW - en dat is goed.
Mja, we zien wel waar het schip strand. Misschien is het na een weekje wel helemaal niks meer, of misschien wordt het juist alleen maar leuker. Voorlopig vermaak ik mijzelf in ieder geval prima - en ik kijk al uit naar de volledige versie.
Ik moet overigens wel toegeven dat ik deze beta in ging met een erg negatieve instelling. Ik verwachtte heel weinig van AoC. De animaties leken in de filmpjes hartstikke slecht, de 'mature' setting leek meer gericht op kindjes dan volwassenen en om het combat systeem leuk maar uitdagend te maken leek onmogelijk, maar juist op al die punten was ik erg positief verrast door deze beta.
Graag gedaan. Ik hou het graag respectvol, al is een kleine grap hier en daar toegestaan in mijn ogen.
De hoeveelheid serieuze gamers neemt toe. Droniac schaart zich ook onder deze (zeldzame) bevolkingsgroep.
Ik zou zeggen welkom (en eventuele anderen die ik nu niet noem en daarmee mogelijk beledig)!
ik zie geen probleem met der preview.
waarom omdat hij door zijn "subjectieviteit&quo t; wel duidelijk maakt hoe goed de game is.
anders kan je ook nooit zeggen de game is mooi. leuk etc. is ook allemaal subjectief.
anyway ik vond het een geode preview en die hooeft niet altijd helemaal objectief te zijn.
ik zie geen probleem met der preview.
waarom omdat hij door zijn "subjectieviteit&quo t; wel duidelijk maakt hoe goed de game is.
anders kan je ook nooit zeggen de game is mooi. leuk etc. is ook allemaal subjectief.
anyway ik vond het een geode preview en die hooeft niet altijd helemaal objectief te zijn.
Nog even een reactie richting GoGoCactus vanuit mijzelf. In een preview is het over het algemeen niet de bedoeling om een definitief oordeel te geven over de game. Het is niet voor niets een vooruitblik op wat er komen gaat. De echte beoordeling komt pas bij de review.
Hoewel het uiteraard zo objectief mogelijk moet blijven ontkom je bijna niet aan een stukje subjectiviteit. We hebben de kans gehad een beta te spelen en dan moet je ook gewoon even kwijt hoe dat aanvoelde. Het speelde in mijn ervaring heel anders dan een MMO zoals we gewend zijn. En dat vond ik een positief punt.
Van wat ik in de open beta kon zien is heel beperkt. PvP, mounted combat en siege warfare zijn een aantal punten die hoge verwachtingen hebben, maar die heb helaas nog niet heb kunnen uitproberen. Dit is waar ik persoonlijk nog hoge verwachtingen van heb, omdat sommige nog zelden of zelfs niet zijn vertoond. Mocht het alsnog bagger blijken, dan kraak ik het alsnog af in mijn review.
Mensen gaan te veel op het uiterlijk af. Ik zal er niet te veel over zeggen omdat ik geen zin hem om de NDA te breken maar ik vond het spel vies tegenvallen. Verder is het gewoon te weinig vernieuwend. Ze proberen wat mensen te trekken door er wat bloed en harde moves in te gooien (wat ze dan mature gaming noemen) maar dat is even leuk is en daarna heb je het ook wel gezien.
Als "ex WoWer" ben ik best wel benieuwd wat dit spel gaat bieden. Tot nu toe nog niks tegen gekomen wat in de buurt kwam. En helaas is deze beta toch niet zo open als de naam "open beta" doet vermoeden. Hopelijk dat er nog wel een "echte" open beta komt, zodat ik hem is grondig kan testen, voordat ik 50 euro weg gooi en vast zit aan een abbo.
Klik hier om alle reacties te tonen