Game Informatie
Product:
Velvet Assassin
Ontwikkelaar:
Genre:
Actie-adventure
Officiële website:
Bezoek hier de website
Verkrijgbaarheid
08/05/2009
Screenshots
Klik op de afbeelding om een grotere versie te bekijken
Blijf op de hoogte en voeg de Gamer.nl Headlines feed toe aan je RSS reader:
RSS icon Het laatste Gamer.nl nieuws
Volg Gamer.nl via Twitter:
Twitter icon twitter.com/GamerNL
reviews
Velvet Assassin
25 mei 2009
 
Splinter Cell: Conviction laat nog wel even op zich wachten, Thief 4 is onlangs pas aangekondigd en het is nog onduidelijk wat er met de Metal Gear-franchise gaat gebeuren. Een uitgelezen mogelijkheid dus voor ontwikkelaar Replay Studios om met Velvet Assassin het stealthgenre binnen te sluipen. Dat het slechts om een onsmakelijk tussendoortje gaat, is dan ook een gemiste kans.
    
Velvet Assassin is een actiespel dat de nadruk legt op het zo geruisloos mogelijk omleggen van vijanden. Geen bijster origineel spelconcept. Het plot is minstens net zo inwisselbaar. Het spel laat je in de laat kruipen van Violette Summer, een aanlokkelijke jongedame uit Groot-Brittannië die zich gedurende de Tweede Wereldoorlog behoorlijk in de nesten heeft gewerkt en daardoor ergens in Frankrijk in het ziekenhuis beland is. En terwijl ze daar dagelijks koud middageten voorgeschoteld krijgt, blikt ze terug op de voorbije periode. Een periode waarin ze zich heeft aangesloten bij een groepering die zich verzette tegen de Duitse overheersers en deelnam aan de nodige infiltratiemissies. En je raadt het al; het is de bedoeling dat de speler deze herinneringen herbeleeft.


Het verhaal van Velvet Assassin komt nooit echt op gang. Dit komt vooral doordat zowel het hoofdpersonage als de gebeurtenissen nauwelijks worden uitgediept. Tussen de missies door wordt zo nu en dan weliswaar wat vage informatie gegeven en verschijnen wat onduidelijke fotootjes op het scherm die het geheel zouden moeten ophelderen, maar echt een bijdrage leveren aan het geheel doet dit niet. Enkel aan het einde van het spel kom je iets meer te weten over de achtergrond en de daadwerkelijke motieven van Violette. En hoewel dit een tweede doorloop van het spel misschien wat interessanter maakt, gaat het behoorlijk ten koste van de spelervaring. Het komt er immers op neer dat je een bepaald aantal missies uitvoert zonder een gevoel van samenhang.

Daarnaast spreken ook de verschillende spelmechanieken allesbehalve tot de verbeelding. Dit komt grotendeels door de zeer slordige uitwerking, die vooral naar voren komt in het sluipgedeelte van het spel. Het sluipsysteem vereist dat je keer op keer gebruik maakt van schaduwen om je ongezien te kunnen verplaatsen. Jammer genoeg werkt het systeem niet goed, want ook al wordt aangegeven dat je in de schaduw staat, nog kan het zo zijn dat tegenstanders je uit het niets opmerken. Het tegenovergestelde gebeurt overigens ook. Computergestuurde personages reageren soms nauwelijks op je aanwezigheid, hoe nadrukkelijk die ook is. Dit alles maakt duidelijk dat er fundamenteel iets niet goed zit met het sluipsysteem.


Wanneer je bovendien eenmaal gespot bent, dan kun je er gif op innemen dat je binnen enkele secondes het loodje legt. Tegenstanders schieten immers altijd raak en veel mogelijkheden om je te verweren zijn er niet. En aangezien dit nogal vaak voorkomt en het spel wel heel erg lineair van opzet is, is het zaak om de (beperkte) mogelijkheden van de omgevingen, de posities en de looproutes van de tegenstanders als je eigen broekzak te kennen. Zodoende zul je vaker dan je lief is missies tot in den treure moeten herhalen. Dit komt in nog wel meer spellen uit het genre voor, maar lang niet in deze hoeveelheid.

Ben je uiteindelijk op een steenworpafstand van je tegenstander geraakt, dan kun je de persoon in kwestie omleggen. Ten eerste is het mogelijk om je sluiptocht voort te zetten en je tegenstander een paar keer flink te prikken met je mesje, wat zeer filmisch in beeld wordt gebracht. Spijtig genoeg kun je deze handeling niet zelf verrichten. Het is namelijk de bedoeling om achter je tegenstander te komen, om vervolgens de knop in te drukken, waarna het spel de gehele executie voor je uitvoert. Op zich geen noemenswaardig gegeven, ware het niet dat je precies op de juiste plek moet staan om deze moordpoging uit te kunnen voeren. Dit is funest voor het speelplezier, aangezien de kans groot is dat je niet exact op de juiste plek staat, de tegenstander je alsnog opmerkt en je wederom het loodje legt.


De tweede mogelijkheid om de Duitse soldaten de grond in te werken, is door middel van een simpel vuurgevecht. Helaas is ook dit niet al te best uitgewerkt. Het richten gaat ontzettend stroef en is allesbehalve intuïtief. Ook heeft het schieten totaal geen impact en kunnen verkregen wapens niet meegenomen worden naar volgende missies. Wederom een gemiste kans voor Velvet Asssassin. Interessanter is dan ook de mogelijk om de gebeurtenissen in de wereld tijdelijk te vertragen door je vol te spuiten met morfine. Sterker nog, dit is in wezen het enige spelelement dat een beetje doordacht in elkaar zit én naar behoren werkt. Het nadeel is dan wel weer dat je terug moet vallen op de hierboven beschreven wijze om daadwerkelijk je slag te kunnen slaan, waardoor je uiteindelijk toch keer op keer gebruik zult moeten maken van dezelfde zwak uitgewerkte spelelementen.

Op een enkel vlak weet Velvet Assassin overigens wel een overwegend positief gevoel achter te laten. Zelfs wanneer het matig uitgewerkte verhaal en de overige mankementen in acht worden genomen, is het spel behoorlijk sfeervol. Dit komt vooral door de opmerkelijke audiovisuele invulling. In essentie zijn de kleurtinten erg rauw en duister van aard, wat goed past bij het karakter van het spel. Tijdens het gebruik van morfine lijkt de omgeving echter te veranderen in een heuse fantasiewereld, waarin een witte achtergrondkleur gecombineerd wordt met felrode kleurdetails. Deze enorme contrasten zijn ook terug te vinden in de geluidseffecten. En hoewel Velvet Asssassin allesbehalve een technisch wonder is, zorgt deze insteek toch voor een aparte sfeer.
 
 
Samenvatting
Velvet Assassin
 
"Velvet Assassin is een zwak uitgewerkt actiespel. Niet alleen komt het verhaal nauwelijks uit de verf, ook laat de game speltechnisch de nodige steken vallen. En hoewel het geheel bij vlagen vrij sfeervol is en het vrij aardig is om de tijd te beïnvloeden door het gebruik van morfine, weet het totaalplaatje totaal niet te overtuigen. Velvet Assassin kun je dus het beste zo geruisloos mogelijk omzeilen."
 
 
Pluspunten
Vertragen van de tijd door morfinegebruik
Behoorlijk sfeervol
Minpunten
Zwak uitgewerkt sluipgedeelte
Schietsysteem werkt niet naar behoren
Zeer lineaire opzet
 
Community reacties
Community Reacties
Hier vind je reacties van Gamer.nl bezoekers met betrekking tot deze tekst. Om een reactie te kunnen plaatsen dien je ingelogd te zijn.

 

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 10:07
was dit niet die game die zijn naam had veranderd.. was het niet eerst the saboteur ?

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 10:10
Nee, The Saboteur is een ander spel, kijk maar op de gamespagina.

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 10:12
Deze game heette eerst Sabotage, maar om verwarring met Saboteur te voorkomen, hebben ze de naam veranderd.

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 10:17
En nog is er verwarring

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 11:26
.

Ik weet nog dat ik redelijk hoge verwachtingen van beide had. Die zijn inmiddels allang weer weg. Saboteur wordt volgens mij wel een aardige tot goede game, maar een echte topper zit er niet in als ik mag voorspellen, voordat ik weer hoor van "dat kan je niet weten enzo" .

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 11:29
Hoe kun je dat nou weten
slechte grap xD

Lid sinds:

Reacties:
28-May-2009 @ 15:00
dw4
slechte grap??

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 11:31
En deze game zou in het begin alleen maar zwart-wit zijn. pas als je een gebied had bevrijd, kreeg het pas kleur.

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 12:01
Nee, dat is weer Saboteur. xD

En dat zit er nog steeds in btw. ^^

Lid sinds:

Reacties:
28-May-2009 @ 15:01
dw4
=D

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 10:07
+ Vertragen van de tijd door morfinegebruik

is dat niet iets wat we al in tal van spellen gezien hebben? dus een beetje standaard alweer. dus een echte plus hoeft 't van mij niet te zijn.

Maar goed, áls er dan toch iets positiefs te zeggen valt, dan mag het in dit geval (van een 4) wel.

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 11:24
Lees de review dan en zie wat het nog meer doet waardoor het wel origineel is .

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 11:29
gelezen en ik zie het écht originele niet

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 15:12
Nou met die kleurveranderingen enzo dat voor extra sfeer zorgt? Niet écht origineel nee, maar toch wel ff wat meer dan 'standaard'.

Lid sinds:

Reacties:
28-May-2009 @ 15:01
dw4
light eraan hoe het uitgewerkt word maar het kan zeker sfeervol zijn hoor

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 12:03
Waarom zou het origineel moeten zijn om het tot een pluspunt te benoemen? Er zijn genoeg topgames die eigenlijk helemaal niets nieuws doen.

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 12:17
zo ongeveer 99%

allemaal pacman klonen: verzamelen, vijanden ontwijken en op gezette tijden de vijand een koekje van eigen deeg geven.

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 15:12
Tsja, als je het zo bekijkt, maar waarom zou je het zo bekijken. Zou zonde zijn.

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 15:18
inderdaad, zonde. en dat is 99% van de games tegenwoordig: zonde van de tijd van de developper, en die van ons.

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 15:18
beetje overdreven. alles dubbel zeggen.

/sorry

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 16:25
En je mening is ook overdreven. 99% van de games is zonde van je tijd.... 1 op de 100 games die uitkomt is voor jou dus maar de moeite waard?

OT: jammer, ik dacht dat dit spel nog wel aardig zou worden.... Toch maar laten liggen dan.

Lid sinds:

Reacties:
26-May-2009 @ 11:54
99 van de 100 games die uitkomen zijn vermakelijk genoeg om te spelen, maar niet om geld aan uit te geven

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 10:14
Jammer, ziet er goed uit. Stom dat de gameplay zo slecht is.

Lid sinds:

Reacties:
28-May-2009 @ 15:01
dw4
idd

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 10:14
Ik vind het wel leuk om te spelen, en het schietsysteem, je moet gewoon de knop ergens anders instellen en het schieten werkt dan gewoon normaal.

Lid sinds:

Reacties:
28-May-2009 @ 15:02
dw4
ja jij hebt hem niet gekocht.
maar gedownload. maak ik hierop uit

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 10:15
Ja ik heb hem ook gespeeld,
Na iets meer dan een uur had ik het wel weergezien.
Focking saaie game.

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 10:44
Mooi is dat, ik heb m hier gewonnen met de prijsvraag...
Moet nog beginnen, maar niet veel soeps dus?

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 11:32
als je hem niet wil mag je hem naar mij sturen hoor, heeft mijn 360 ook weer iets te doen

Lid sinds:

Reacties:
25-May-2009 @ 11:06
Een 4 vind ik toch wel heel errug laag voor zo een game. Ik vind de game echter gewoon middelmatige game maar wel eentje die meer als een 4 verdiend !

Kom op zeg er bestaat slechter ! De laatste splinter cell double agent die was pas saai. En zo liniair is Velvet Assassin nou ook weer niet. Als Velvet Assassin liniair is wat heeft Splinter Cell dan de laatste tijd laten zien (met uitzondering van double agent) ?

De game is vermakelijk genoeg en soms vrij lastig. De saving points is een stukje wennen en het sneaken is wel degelijk van acceptable niveau ! Ik geef de game een 6. En daarmee is die de 27€ die ik ervoor neergelegd heb meer dan waard !
Aantal comments: 51
Pagina(s): 1 | 2
 
Log eerst in om een comment te plaatsen.
 

Login
Password