Game Informatie
Product:
Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
N/A
Genre:
RPG
Officiële website:
N/A
Verkrijgbaarheid
27/06/2008
Screenshots
Klik op de afbeelding om een grotere versie te bekijken
Blijf op de hoogte en voeg de Gamer.nl Headlines feed toe aan je RSS reader:
RSS icon Het laatste Gamer.nl nieuws
Volg Gamer.nl via Twitter:
Twitter icon twitter.com/GamerNL
reviews
Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift
12 juli 2008
 
Ze bestaan blijkbaar nog steeds: rasoptimisten die keer op keer het openbaar vervoer benutten in de hoop hun eindbestemming ditmaal wel op tijd te kunnen bereiken. Ook vertragingen zijn er, ondanks vele goedbelovende woorden, de laatste tijd niet veel minder op geworden. Om de immense wachttijden toch enigszins plezierig te overbruggen, komt Square-Enix met Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift op de proppen.

Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift is niet alleen een hele mond vol, het is ook het spirituele vervolg op Final Fantasy Tactics Advance, de spin-off van de Final Fantasy-reeks die een kleine vijf jaar geleden verscheen voor de Game Boy Advance. Heb je die game destijds gespeeld, dan weet je ook hoe het concept van dit deel in elkaar steekt. Wederom is het de bedoeling een strategische spelwijze te hanteren om de turn-based gevechten tot een goed einde te brengen. Het gevechtssysteem valt nog het beste te vergelijken met een virtueel schaakbord. Ook in Grimoire of the Rift is het de bedoeling je manschappen, die stuk voor stuk hun eigen vaardigheden kennen, zo strategische mogelijk te positioneren om je vijand met doordachte tactieken aan te kunnen vallen.


Een opzienbarend gevechtselement in de wereld van Final Fantasy Tactics is de aanwezigheid van een scheidsrechter. Deze beste knaap bepaalt wat wel en wat niet geoorloofd is tijdens de gevechten. Mocht je deze regels, die voor elk gevecht anders zijn, toch overschrijden, dan zul je hier de nodige consequenties van ondervinden. Het breken van de opgelegde beperkingen zorgt er namelijk voor dat overleden metgezellen niet meer tot leven gewekt kunnen worden. Ook grijp je dan naast bepaalde speciale objecten en privileges die je vaardigheden verbeteren, die je wel verkrijgt als je de regels erkent.
    
Het verhaal wordt over het algemeen gezien als een van de sterkere punten van de Final Fantasy-franchise. Laat je echter niet misleiden door de titel van het spel, want het plot van Grimoire of the Rift is allesbehalve episch en diepgaand. Omstreden thema’s vind je dan ook niet terug de game. Het spel laat je in de huid kruipen van Luso, een jonge scholier die door toedoen van een stoffig boek naar een mythologische wereld, genaamd Ivalice, getransporteerd wordt. Deze wereld kennen we nog uit onder andere Final Fantasy XII, wat zorgt voor een hoop herkenningspunten. Eenmaal in Ivalice aangekomen, kom je onverhoopt terecht in een clan. De leden van deze groepering willen je een helpende hand bieden om terug te keren naar je thuiswereld, op voorwaarde dat jij voor een onbepaalde tijd lid wordt van de clan.

    
Je raadt het al: alvorens deze ogenschijnlijk goedaardige krijgers je helpen, dien je eerst talloze missies te volbrengen. Deze variëren van het verslaan van gewelddadige lastpakken tot het verzamelen van zeldzame drankjes. De doeleinden mogen dan wel behoorlijk divers ogen, in de praktijk komt het er op neer dat je steeds opnieuw een overdosis aan dezelfde vijanden in de pan moet hakken. Van enige diversiteit in de missiestructuur is dan ook geen enkele sprake. Daar komt nog eens bij dat vrijwel geen enkele missie voortborduurt op de hoofdverhaallijn. Je bent namelijk continu bezig met het uitvoeren van zijopdrachten, die wezenlijk alleen je bankrekening vullen en je manschappen krachtiger maken. Dat er naast een tiental verhalende missies meer dan vierhonderd van deze zijopdrachten zijn, onderstreept de scheve verhouding van de missiestructuur.

Natuurlijk zijn de welbekende beroepen wederom van de partij in Grimoire of the Rift. Zoals gebruikelijk kent elk beroep zijn eigen specialiteit en uitrusting. Zo kun je de rol van zwaar bepantserde vechtersbaas op je nemen, maar is het ook mogelijk als magiër aan de slag te gaan om gewonde metgezellen te helen en vloeken over je tegenstanders uit te spreken. Hoe verder je komt in het spel, hoe meer beroepen je vrijspeelt. In totaal zijn er maarliefst zesenvijftig beroepen te beoefenen. Het uitbouwen en perfectioneren van de unieke vaardigheden van een beroep duurt al gauw tientallen uren, maar deze moeite wordt dubbel en dwars terugbetaald. Zeker als je later in het spel grootse vijanden treft, merk je dat het sleutelen aan je personages en je teambalans weldegelijk z’n vruchten heeft afgeworpen.
 
Naarmate het plot vordert, kun je steeds meer invloed uitoefenen op de gebeurtenissen in en rondom je clan. Niet alleen kun je de beroepen van je teamleden naar wens aanpassen, ook is het mogelijk nieuwe leden te werven en teamgerelateerde vaardigheden te verbeteren. Daarnaast is erg tof dat je bepaalde gebieden eigendom van je clan kunt maken. Dit doe je door een soort veiling, die eens in de zoveel tijd wordt gehouden, te winnen. Het bieden zelf is op een leuke manier verwerkt in simpel minispel. Mocht je een gebied in je bezit krijgen, dan brengt dit leuke voordelen met zich mee. Denk hierbij aan het goedkoper worden van de producten uit het betreffende gebied en het vrijspelen van nieuwe missies.


Het grootste mankement van Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift is zonder enige twijfel het gebrek aan vernieuwing. De hierboven genoemde spelelementen steken stuk voor stuk uitstekend in elkaar, maar zaten ook al in de vorige delen. Het audiovisuele aspect staat hier symbool voor. Ondanks dat het er allesbehalve slecht uitziet, oogt het spel hetzelfde als Tactics Advance. Slechts hier en daar is een kleine technische aanpassing gedaan, maar noemenswaardig zijn deze verbeteringen allesbehalve en ze zullen slechts de meest doorgewinterde liefhebber opvallen.

Grimoire of the Rift mag dan weliswaar aanvoelen als een herhalingsoefening, toch heeft Square Enix een aantal leuke extraatjes in het spel verwerkt die ervoor zorgen dat zelfs de grote brompot zo nu en dan niet in staat is zijn gelukzaligheid te onderdrukken. Zo wordt er regelmatig op een leuke manier gerefereerd naar andere delen uit de roemrijke serie, kun je een drietal personages uit Final Fantasy XII vrijspelen en krijg je een aantal unieke vaardigheden toebedeeld wanneer je Tactics Advance in je handheld steekt.
 
 
Samenvatting
Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of
the Rift
 
"Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift is een strategisch rollenspel dat op vrijwel alle vlakken uitblinkt. Helaas zijn er nauwelijks aanpassingen doorgevoerd ten opzichte van de vorige delen, waardoor het spel aanvoelt als een herhalingsoefening. Echter, door de kwaliteit én kwantiteit van het product is het wel een van de meest vermakelijke herhalingsoefeningen van de afgelopen jaren. Heb je de vorige delen daarentegen niet of nauwelijks gespeeld, dan kun je gerust een extra puntje aan het eindcijfer toekennen."
 
 
Pluspunten
Spelprincipe staat nog steeds als een huis
Enorme spelduur
Diepgaand vechtsysteem
Leuke extraatjes
Minpunten
Gebrek aan vernieuwing
Oppervlakkige verhaallijn
Eenzijdige zijopdrachten
 
Community reacties
Community Reacties
Hier vind je reacties van Gamer.nl bezoekers met betrekking tot deze tekst. Om een reactie te kunnen plaatsen dien je ingelogd te zijn.

 

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 00:34
Ik heb de vorige delen niet gespeeld.
Dus misschien is het wat voor mij!

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 01:51
Waarom zijn series zoals Fifa wel vrij van een negatieve aantekening als het gaat om het niet vernieuwen van de gameplay?

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 02:47
omdat je daar verwacht dat het niet veel anders is, en aan 't spel voetbal kan je weinig veranderen als je nauw aan de realiteit wilt zijn... Om de spelers nu ineens met raketwerpers op het veld te laten lopen, dat gaat zelfs de meest vernieuwlustige persoon tegen staan

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 03:02
Daar ben ik het niet mee eens. Iets is niet vernieuwend omdat het iets is wat je niet verwacht. Iets is vernieuwend als het anders is als zijn voorgangers.

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 03:01
Sluit ik me wel een beetje bij aan. Niet dat ik dit zn geweldige game vind maar het is wel voor vele games te zeggen dat er een gebrek aan vernieuwing is.

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 09:16
Omdat FIFA de laatste twee jaar weldegelijk een nieuwe weg is ingeslagen. Andere spellen die louter voortborduren op de vorige delen, wordt dit minpunt daarnaast ook aangerekend.

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 03:31
In dit geval ben ik het niet helemaal eens met het 'tried & true' argument gebrek aan vernieuwing, en niet met het cijfer.

Ten eerste is er écht wel wat veranderd, 't is misschien niet zo 1-2-3 zichtbaar voor de gemiddelde screenshot-bekijker, maar ik als FF:TA fan moest zelfs even wennen aan TA2. Maargoed, da's mijn mening. Wat wel een beetje flauw is is om daar een heel punt van af te trekken, wat het geheel naar een magere 7 trekt. Je conclusie is praktisch vol lof, maar door deze (kleine, imho) minpuntjes wordt het toch op een of andere manier verlaagd tot een zeven. Andere games waarbij herhaling 'vermakelijk' is wordt dikwijls geen heel punt afgetrokken, maar dat terzijde.

Ook is het een beetje raar dat je het spel een stuk meer aanraad aan mensen die FA:TA niet gespeeld hebben. Hoe zit dat in het algemeen met sequels, het is toch juist zo dat de mensen die het eerste deel leuk vonden het tweede deel OOK leuk zullen vinden, ondanks dat het 'herhaling' is? Fifa is er al bij gehaald, maar zelfs spellen als de Total War serie, dat is toch ook 'herhaling', die kan je toch ook volop aanraden aan eerdere TW spelers? Tuurlijk, de 'ervaring' die je krijgt als je uberhaupt nog nooit een TA game gespeeld hebt is anders/minder, maar een heel punt? Nothing in excess...

Al met al vond ik dat het spel een 8 moest krijgen (het woordt 'uitblinkt' schiet naar voren), maarja, da's mijn mening.

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 05:20
De Total War serie vernieuwt met elk deel weer vrij gestaag, dus daar is zeker geen geval van herhaling.

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 09:36
Wat betreft de vernieuwing: die is in Grimoire of the Rift simpelweg erg schraal. Zoals hierboven ook vermeld is het niet louter dit spel dat zich hier schuldig aan maakt en hier dan ook op bekritiseerd wordt.

Over het cijfer valt te twisten, maar in mijn optiek staat een zeven nog altijd voor een erg goed en vermakelijk spel. Maar ik vind de matige zijopdrachten en het zwakke plot ook behoorlijke minpunten, die zeker niet onderschat mogen worden. Natuurlijk zullen grote liefhebbers/fans deze minpunten voor lief nemen, maar dat neemt niet weg dat ze niet meegenomen mogen worden in de beoordeling.

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 10:24
Ik blijf die reviews hier het zwakste punt van de site vinden (naast de moderatie van de berichten op plek 2).

Jammer, voor goede reviews moet je hier gewoon niet zijn. Gelukkig genoeg anderre sites waar deze game gewoon de 9 krijgt die het verdient.

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 10:32
Alleen omdat je het niet eens bent met het cijfer, vind je de recensies per definitie brak? Een beetje een vreemde redenatie, nietwaar?

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 10:39
Ga dan aub terug naar de sites waar deze game 'de negen krijgt die het verdient'.
Het gemiddelde cijfer van Gamerankings/metacritic is trouwens een 8.1/8.2. Kijk eens wat kritischer naar games anders. Lees bijvoorbeeld de review van Eurogamer eens.

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 12:07
Dus een site die zich overal netjes aan de gemiddelden houdt van Gamerankings, dat is een goede reviewsite? Het lijkt me juist de kracht van een site om daar tegenin te durven gaan en goed te beargumenteren waarom. Uiteraard is nooit iedereen het eens met een review, maar als je dat wil voorkomen door puur op 'safe' te spelen verlies je ook je kritische kijk op de zaak.

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 11:38
Over vernieuwende voetbalgames; PES 2008 voor Wii was heel vernieuwend!

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 12:56
Ik had FF:TA gauw verkocht nadat ik hem had gekocht... de stijl was net iets te kiddie voor mij, en ook combat sprak me niet aan. Van dat geld heb ik toen Fire Emblem gekocht.. een 10x betere game in mijn ogen.
Dus nog even voor de twijfelaars: Je moet *echt* van deze sfeer houden (kleine kinderen met konijnenoren als main characters enzo) om hiervan te kunnen houden.

Lid sinds:

Reacties:
13-Jul-2008 @ 15:02
Dude, dat is gewoon Final Fantasy stijl, een soort breed toegankelijke lichte manga-stijl. Dat daarin menselijke figuurtjes met konijenoren rondlopen, evenals kleine mannetjes met blauwe cape, grote gele heksenhoed en een zwart gelaat met enkel 2 verlichte oogjes (juist, de FF-black mage), om over de 'Moogles' nog maar te zwijgen, maakt de franchise Final Fantasy op de een of andere manier toch succesvol en aantrekkelijk. Maar het kan inderdaad je stijl niet zijn, jammer als je daarop afknapt.

Lid sinds:

Reacties:
13-Jul-2008 @ 16:11
Ben ik het niet helemaal mee eens. De stijl van de PSP's FF: Tactics vind ik een stuk volwassener en persoonlijk spreekt mij dat meer aan. De DS games lijken naar mijn gevoel ook meer kiddie dan op andere platforms. Helaas.

Lid sinds:

Reacties:
12-Jul-2008 @ 18:54
Een 7??????? Ga snel je koeien melken dit is een dikke 9 waard

Lid sinds:

Reacties:
13-Jul-2008 @ 15:07
Ik vind de review degelijk, maar ik ben het niet helemaal eens met het eindcijfer, hoewel ik me wel goed in de plus- en minpunten kan vinden.

Echter, wat mij doet beseffen dat deze game gewoon wél een van de beste DS-RPG's is, is dat het -vreemd genoeg- niet eentonig en doorzichtig wordt. Ik heb ook Final Fantasy XII, FF Crystal Chronicles, Heroes of Mana, enz. gespeeld en deze games gingen na een tijdje toch vervelen, omdat je het idee krijgt dat je het allemaal alweer gezien hebt. In het begin zie je er nog een uitdaging in, maar dan begint er een gebrek aan ontwikkeling en verandering de kop op te steken, iets wat ik het meest had bij FF:XII, een game die grafisch gezien toch echt een pareltje is en ook qua gameplay bijzonder goed in elkaar zou moeten steken, ware het niet dat het gewoon erg makkelijk en rechttoe-rechtaan is als je het concept eenmaal doorhebt (d.w.z.: rushen met al je units, altijd weer).

Juist door het schaakconcept, de vele, vele jobs, wapens, uitrusting en items, blijft er altijd een groot tactisch gevoel inzitten en dat ontbrak gewoon bij FF:XII en Heroes of Mana, terwijl FF:CC ook al snel eentonig kon worden...

Lid sinds:

Reacties:
20-May-2009 @ 09:48
Vanochtend bij de Aldi gekocht voor 13 euro. Zal even kijken of het iets is

FF:CC vind ik trouwens wel een erg vermakelijk spel Een RPG met een leuk verhaaltje verveelt in mijn opzicht nooit, maarja dat is mijn mening.
Aantal comments: 20
 
Log eerst in om een comment te plaatsen.
 

Login
Password