Game Informatie
Product:
Medal of Honor: Airborne
Ontwikkelaar:
Uitgever:
Genre:
FPS
Officiële website:
Bezoek hier de website
Verkrijgbaarheid
14/09/2007
07/12/2007
Screenshots
Klik op de afbeelding om een grotere versie te bekijken
Blijf op de hoogte en voeg de Gamer.nl Headlines feed toe aan je RSS reader:
RSS icon Het laatste Gamer.nl nieuws
Volg Gamer.nl via Twitter:
Twitter icon twitter.com/GamerNL
reviews
Medal of Honor: Airborne (X360)
24 september 2007
 

Een decennium geleden maakte Medal of Honor: Allied Assault furore door de strandlanding op Omaha Beach op weergaloze wijze speelbaar te maken. In de nieuwste Medal of Honor-game is het niet een strandlanding, maar een parachutelanding waarmee men indruk probeert te maken. Bungelend aan je parachute bepaal je zelf waar je de missie begint, wat in theorie compleet non-lineaire gameplay oplevert. Of dit statement waargemaakt wordt is echter nog maar de vraag.


Feit is wel dat de Medal of Honor-reeks wat vernieuwing kan gebruiken. Het laatste consoledeel Vanguard, door ons met de grond gelijk gemaakt voor zowel de PlayStation 2 als Wii, laat geen zoete herinnering achter en eigenlijk hebben bijna alle Medal of Honor-games voortgeborduurd op het concept van Allied Assault. En dan is er dus nu de parachutesprong, op papier een prachtige oplossing om het voorgeprogrammeerde idee dat aan Tweede Wereldoorlog shooters kleeft te omzeilen.


De parachutesprong zelf is erg tof uitgewerkt. Je springt samen met je kameraden één voor één het vliegtuig uit en kunt vervolgens geheel zelf bepalen waar je landt. Er zijn per speelwereld een aantal ‘save zones’ die met groene rook aangegeven worden. In deze gebieden kun je veilig landen en zal er niet gelijk een nazi klaarstaan om je terug de hemel in te sturen. Het wordt echter leuker wanneer je er voor kiest om niet in de veilige gebieden, maar juist op extravagante plekken te landen. Denk bijvoorbeeld aan het dak van een kerktoren of bovenop een ander hoog gebouw. Dit soort plekken bieden gelijk behoorlijk wat tactisch voordeel, omdat je vanaf een helikopterpositie de vijanden achter elkaar af kunt knallen.

Hier komt echter direct een groot probleem, en nadeel van de game zelf, om de hoek kijken. Het probleem is de actie die in Medal of Honor: Airborne van jou als speler verwacht wordt. Je kunt niet bovenin de kerktoren blijven hangen en alle vijanden afschieten, want zonder dat jij iets uitvoert blijven de vijanden maar aangevuld worden. De game vraagt aan de speler om dichter bij zijn doelen te komen en pas als jij een bepaald punt bereikt, volgen je medespelers. Dit is naar, want soms zit jij in een onfortuinlijke situatie en zou het handiger zijn als je medesoldaten ten aanval zouden trekken. Dit doen ze dan ook wel, maar nooit met succes. Het succes in de game hangt volledig van jou af. Zo kan het soms slim zijn om gewoon een paar honderd meter naar voren te rennen om een bepaald punt te bereiken, waarna de overige soldaten volgen.


Dit rennen is overigens ook niet helemaal handig in de besturing verwerkt. Je kunt door het linker pookje ingedrukt te houden rennen, maar als je vervolgens het pookje ook een kant op wil duwen, conflicteert dit. En dat terwijl de LB-knop op de Xbox 360 gewoon vrij is. Een klein puntje van kritiek, maar in de van-dekking-naar-dekking gameplay van de game wel vrij vervelend.

Het vijandelijk gespuis is in Medal of Honor: Airborne op een aantrekkelijke wijze aanwezig. De vijanden zijn niet heel slim, maar zijn wel agressief en aanvallend ingesteld. Ze nemen je onder vuur, gooien granaten je kant op en rossen er flink op los met hun wapen. Je moet daarom ook meer dan je verwacht bij een Medal of Honor-game dekking zoeken en echt wachten op het goede moment om de aanval in te zetten.


Hoe je aanvalt is tevens afhankelijk van het geschut dat je voor handen hebt. Aan het begin van iedere missie kun je zelf je wapens kiezen. Naarmate je een wapen meer gebruikt krijg je ook meer ervaring met het ijzer. Dit wordt gesymboliseerd door drie RPG-achtige niveaus. Wanneer je ‘levelt’ met een wapen krijg je extra voordeel, zoals sneller kunnen herladen of accurater kunnen schieten. Het systeem is in principe best leuk, maar voegt echter geen geheel nieuwe dimensie aan de game toe.

Eén van de grootste visuele nadelen van Medal of Honor: Airborne is de mate waarin de speelwereld kapot kan. Of beter gezegd: niet kapot kan. Want zelfs het kleinste object dat boven op een tafeltje staat is niet aan diggelen te krijgen. Hetzelfde geldt voor de plekken waar je dekking zoekt. Of je nu achter een broos stukje hout of achter een solide stenen muur staat, het maakt geen mallemoer uit. Anno 2007 niet echt iets om over naar huis te schrijven.



Over het algemeen ziet Medal of Honor Airborne er echter helemaal niet slecht uit. De lichteffecten zijn fraai uitgewerkt en de speelwerelden zitten architectonisch ook mooi in elkaar. Met name de missie in de Italiaanse ruïnes, waar je ’s nachts in een enkel met bouwlampen verlichte omgeving de nazi’s omver mag leggen, en Operation Market Garden in het Hollandsche Nijmegen zien er sfeervol en gaaf uit.


De slotsom voor Medal of Honor: Airborne is geen unaniem positief gevoel. De game is leuk, dat zeker, maar voegt niet hetgeen toe aan de serie waarop we vooraf gehoopt hadden. Hoewel je missies niet in dezelfde volgorde qua missiedoelen af hoeft te werken, vervalt de gameplay toch al snel weer in het gangetje-in-gangetje-uit geknal. Want eenmaal op de grond is vrijheid minimaal en word je meestal op één manier naar je volgende doel geleid. Hoe groot je vrijheid met de parachutesprong dan ook is, het heeft geen verregaande impact op de gameplay. Die is nog steeds gewoon in orde, maar niet zo goed als vooraf gehoopt.
 
 
Samenvatting
Medal of Honor: Airborne
 
"Medal of Honor: Airborne is op zich een prima game. Helaas brengt de parachutesprong echter niet de vernieuwing waar vooraf op ingezet is. Ook andere minpunten, zoals de niet te verwoesten wereld, de toch nog lineaire gameplay en het feit dat jij altijd het middelpunt van een aanval bent, zitten de game teveel in de weg om tot grote hoogtes te komen. De aanvallend ingestelde vijanden, mooie locaties en dat typische Medal of Honor-gevoel geven de game nog wel wat elan. Ditmaal absoluut geen slechte Medal of Honor-game dus, maar een hele goede, nee ook dat niet."
 
 
Pluspunten
Parachutesprong is tof
Mooie locaties
Wapensysteem is leuk
Vijanden spelen lekker aanvallend
Minpunten
Toch nog steeds lineair
Acties moeten altijd van jou komen
Speelwereld kan totaal niet kapot
Ren-knop zit beetje onhandig
 
Community reacties
Community Reacties
Hier vind je reacties van Gamer.nl bezoekers met betrekking tot deze tekst. Om een reactie te kunnen plaatsen dien je ingelogd te zijn.

 

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 09:42
Dus hij is minder 'open' dan werd beweerd ?

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 11:01
Dat hoor ik inderdaad in zowat elke review: Het parachutespringen, waarmee meer echte vrijheid werd beloofd, is niets meer dan een gimmick om de indruk te geven van non-linieare gameplay. Verder een prima knalspel, maar wel eentje waar je in enkele dagen doorheen blaast, waarna hooguit nog de multiplayer kan blijven vermaken. Een 7.0 lijkt mij helemaal op zijn plaats, omdat het een degelijke game is, die echter nooit echt geweldig goed wordt.

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 13:18
Had 3 uur nodig om er door heen te komen...
Koop nooit weer een medal of honor, had wel wat meer levels verwacht

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 14:07
@Tobias, 3 uur lijkt me wat overdreven, heb hem zelf namelijk in een keer uitgespeeld (zonder tussenstops en ook bijna zonder doodgaan), en ik deed er zelf toch wel zeker een uurtje of 6/7 over hoor...

Behalve als je cheat, lijkt me 3 uur onmogelijk.

@Geert, de reviewers die zeggen dat het toch liniear is, hebben de game niet tot in de puntjes uitgetest. Het is namelijk zo dat je speciale drops hebt, en als je die gebruikt, ontstaan er hele andere routes naar je doel. Natuurlijk is het van punt A naar punt B gaan, maar aangezien het een sandbox game is, kun je het op meerdere manieren doen.

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 21:27
Idd 3uur is echt onmogelijk hoor, of je moet zoals hij al aangeeft gewoon kei hard cheaten of je hebt de game daarvoor al 20x uit gespeeld... Maar ik vond de SP ook heel kort.

Lid sinds:

Reacties:
14-Oct-2007 @ 14:57
leer nu eens dat je spellen nooit op easy moet spelen. Dan kan iedere randdebiel het snel uitspelen. Veteran is de shit

Lid sinds:

Reacties:
30-Dec-2008 @ 21:07
helemaal mee eens. ik speel spelen ook alleen maar op het h00gste niveau. er zijn inderdaad mensen de de missie hebben er zo snel als mogelijk doorheen te rennen, als ze maar niet af gaan een een stukje opnieuw moeten doen. ZO ZONDE!

Lid sinds:

Reacties:
17-Dec-2007 @ 10:55
Hij is wel redelijk open, je kan in elk level landen waar je wil. Althans als het niet te ver is anders haal je het niet met je parachute. Maar je moet dan toch langs enkele punten en het maakt dus verder eigenlijk niet zoveel uit waar je landt.

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 09:44
Goede review, ik had er misschien een half puntje bij gedaan, maar dat moet een ieder voor zich zelf uitmaken. De Ren-knop is inderdaad, zeker in het heetst van de strijd, lastig... Maar de sfeer en redelijk solide gameplay zorgt toch voor een MOH-game van een kaliber dat we in tijden niet hebben gezien...

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 09:57
voor de 800.000x, gamer.nl geeft alleen hele cijfers

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 10:06
ik vind moh:airborne zeker wel een leuk spel. ik vind het maar logisch dat je niet op je kerktoren kunt zitten wachten tot je medesoldaten jouw missies volbrengen.

en ja, het is best wel lineair, maar ik persoonlijk hou daarvan. je blijft middenin de actie zitten, met zeer mooie graphs.

omdat het niet aan jullie verwachtingen voldoet, is het niet zo'n goed spel?
ik had er weinig over gelezen, en verwachte niet veel, maar al bij al vind ik dit 1 v/d betere games van dit jaar. (eigenlijk leuker dan bioshock, maar dat mag ik niet zeggen zeker?)

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 10:07
Hoe lang doe je ongeveer over de singleplayercampagne? Had ergens gelezen dat je er in een paar uurtjes doorheen bent?

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 10:26
Uurtje of 7 á 8.. beetje de 'standaard' tegenwoordig lijkt het.

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 11:07
Lijk idd een beetje de (kwalijke) standaard van nu te zijn. Een wereldgame kan daar nog wegkomen, maar bij een spel van matige kwaliteit zoals dit lijkt het me toch een extra minpunt.

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 11:22
6-7 (PC)

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 10:09
Achja, ik vindt het zo'n onzin dat het altijd weer anders moet zijn.. MoHa is leuk, en ze veranderen niets aan de gameplay, en de meeste mensen willen gewoon meer van hetzelfde. maarja sommige mensen vinden dat elk spel weer iets compleets orgineels moet bieden wat inmiddels allang nietmeer mogelijk is..

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 12:12
Inderdaad, hoevaak kun je een shooter over de WWII vernieuwen ? Ik vind het al vrij leuk dat je effectief een drop kan doen en inspraak hebt waar. Ook is het leuk om te zien dat je van ver boven tot op het speelveld alles ziet gebeuren. Het geeft een beter gevoel dan *plof hier spawn ik*.

Ik veronderstel dat enkel de Xbox360 versie is bekeken, ik heb het alleen maar op de PC gespeeld. Wat ik wel opvallend vond is het gemis van het gevoel als je schiet. Als je door je crosshairs op je geweer kijkt, ben je 60 tot 80% van je zicht kwijt, wat zeer spijtig is. In het echt zie je toch wel heel wat meer van je omgeving. Ook het damage systeem is wazig. Soms na 2 treffers ben je dood en soms ben je na 30 treffers nog maar half kreupel.

Het spel zelf is dan weer veel intenser. Veel actie en ze flanken je constant. De AI zit wel vrij goed in elkaar en reageert meestal snel.

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 13:32
Tuurlijk kun je elke shooter vernieuwen.
Technology staat niet stil, en er zijn nog genoeg verhalen te over.

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 16:36
Prachtige stelling !! Graag wat voorbeelden.

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 18:00
dat heet reallistisch man. borst en hoofd snel dood en de rest langzaam dood (doodbloeden).

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 10:22
Dus het is eigenlijk nog steeds scripted als de pest, maar dan anders..

Dan had ik toch wel meer verwacht, aangezien er maar een stuk of 6 missies in de game zitten.

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 10:31
Euhm, zit er multiplay in?

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 16:19
Uiteraard zit er een multiplay optie in en daar begin je al zeeer snel aan omdat de singleplay erg kort (lees extreem kort) is

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 10:46
Ik hou em een zes geven denk ik. MoH Airboring if you ask me.

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 11:00
Mee eens

valt erg tegen, parachuteren is slechts een slecht uitgewerkte gimmick

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 11:01
Een 5. Een grote teleurstelling. Je verwacht gewoon een modernere MoH, maar ik vind het om eigenlijk nog slechter dan de allereerste MoH. Ook het verhaal klopt van geen meter. Dat je soms niet helemaal de geschiedenis kan na bootsen, ok, maar in deze game is het pure fanta. Je komt zelfs een soort bullitproof uberDuitsers die a la de film Predator een soort gatlinmachine geweer aan zijn schouder heeft hangen.

Nijmegen is redelijk gedaan, echter de brug is daar niet via de stad bestormd met een para drop, maar via een boot aanval. Jammer, want deze actie is een van de meest heroische van de 82nd Airborne. Dat daar even overheen gestapt wordt is eigenlijk een belediging.

Verder wordt je na de zoveelste paradrop wel een beetje verveeld. Weer in die domme Dakota. Ik vind de game geen ode aan de 82nd Airborne, maar eerder een commando game. Je pleegt eigenlijk overvallen en hebt nooit gevoel onderdeel te zijn van een groter plan. Ook het lot van de hoofdpersoon en zijn maten komen totaal niet uit de verf en roept geen enkele verdere sfeer op.

Zo mis ik eigenlijk een landing op de Ginkelse Heide, waar je net als op D-Day, vele honderden para's ziet landen. De eerste missies zouden dan het securen van de LZ zijn.

Afijn, niet van dat alles. Kortom, duidelijk een game voor het uitmelken met een parachuutsprong als enige nieuwigheid.

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 11:27
Tip voor jou: Wacht op Brothers in Arms: Hell's Highway!

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 11:55
Hehe zeker. Ik ben er van overtuigd dat die gasten hun best doen om de geschiedenis eer aan te doen. Zij doen namelijk onderzoek op locatie.

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 11:57
All thanks to Colonel John Antal! Ik ben niet echt kapot (wat heet...) van de huidige oorlogen (in Irak met name), noch heb ik een hoge pet op van het huidige beleid van Amerika, maar alles wat de heer en kolonel Antal zegt weet me echt enorm te boeien. Die gast weet echt veel over de WWII, super tof! Aardige man ook (hoewel je denk ik niet er levend vanaf komt als de beste man kwaad wordt ).

Lid sinds:

Reacties:
24-Sep-2007 @ 13:00
Die serie is een vette joke, maar wie weet wordt de volgende wel wat, als er geen demo komt, weet je van te voren dat het weer zooi zal zijn.
Aantal comments: 57
Pagina(s): 1 | 2
 
Log eerst in om een comment te plaatsen.
 

Login
Password