Game Informatie
Product:
Faces of War
Ontwikkelaar:
Best Way
Uitgever:
Genre:
RTS
Officiële website:
Bezoek hier de website
Verkrijgbaarheid
15/09/2006
Screenshots
Klik op de afbeelding om een grotere versie te bekijken
Blijf op de hoogte en voeg de Gamer.nl Headlines feed toe aan je RSS reader:
RSS icon Het laatste Gamer.nl nieuws
Volg Gamer.nl via Twitter:
Twitter icon twitter.com/GamerNL
reviews
Faces of War
4 oktober 2006
 
*gaap*

In 2004 was het spel Soldiers: Heroes of World War II een verrassend goede strategiegame. Het spel was uitdagend, grafisch zeer indrukwekkend en bracht vernieuwing in het genre door middel van het zogenaamde Direct Control. Nu ligt het vervolg in de winkels, dat de titel Faces of War draagt. Is dit spel een waardig vervolg, of hebben we hier helaas toch weer te maken met een dertien in een dozijn strategiegame?

Het verpest de rest van de review misschien een beetje, maar het antwoord is een volmondig 'JA!'. Na zoveel matige voorgangers, weet de ontwikkelaar van Faces of War het nog niet goed te doen. Leren van voorgaande missers is blijkbaar toch net iets te moeilijk. Waarom dit zo is, zal dan ook nu uitgelegd worden.

Faces of War is een strategiegame, gesitueerd in de Tweede Wereldoorlog. Het spel kent vier verschillende kampen. De Russische comrades, de Engelse blokes, de Amerikaanse yanks en natürlich onze Deutsche Freunde zijn allemaal van de partij. Base-builden is iets wat het spel niet kent, wat inhoudt dat je het moet doen met de troepen die je in het begin van de missie krijgt. Geen versterkingen die even bij Adolf H., Jozef S. of Franklin R. besteld kunnen worden, maar roeien met de riemen die je hebt. Helaas is dit bij je tegenstander niet het geval. Ze zullen in behoorlijk groten getale ten strijde trekken tegen jouw soldaatjes. Als het goed is, zal de begraafplaats van de tegenstander na een missie net zo rijk gevuld zijn met lijken als de openingen van een doorsnee pornoster met lichaamssappen na een dag hard werken (waar haal jij deze kennis vandaan Yarno? – eindredactie).

Er zijn een aantal manieren om te zorgen dat de begrafenisondernemers van je tegenstanders constant bezig blijven. Dit kan door middel van gewone soldaten, maar ook met behulp van een behoorlijk aantal voertuigen. Het handige aan je soldaten is dat ze niet gebonden zijn aan een bepaalde klasse, maar uitgerust kunnen worden met werkelijk alles. Zo kan een soldaat dus zonder problemen het ene moment een sluipschutter zijn, en het andere moment een tank repareren als engineer.

Zoals elke game, zegt ook Faces of War dat zijn kunstmatige intelligentie van uiterst hoog niveau is. Helaas is dit een claim die waarschijnlijk gemaakt is door mensen met het IQ van een cactus. De soldaten die onder je hoede staan hebben vaak een te grote eigen wil, waardoor het lijkt alsof je een stel opstandige relnichten onder je hoede hebt. Gelukkig kan dit soms ook in je voordeel werken, want zodra je in een groot vuurgevecht komt en je even niet oplet, zullen je soldaatjes bliksemsnel dekking zoeken.

De missies in het spel zijn zoals je die verwacht van een Tweede Wereldoorlog game. Vernietig een radartje hier, red een gevangene daar en blaas de brug op bij plaats x. Zou Faces of War één van de eerste WOII RTS games zijn, dan zouden we hier geen problemen mee hebben. We hebben het ondertussen echter al zo vaak gezien dat het gewoon niet meer leuk is. Faces of War lijkt een veertiende in een dozijn van dertien games. Een ander punt van kritiek is de verschrikkelijk lineaire opbouw van het spel. Je moet precies op het goede moment op het goede punt zijn om de missie te kunnen volbrengen. Een tweede manier om bepaalde missies te volbrengen is er simpelweg niet. Het kan wel geprobeerd worden, maar dit lijdt zonder uitzondering tot totale vernietiging van je squad.

Faces of War ziet er niet slecht uit, wanneer het op de graphics aankomt. Het bevat sfeervolle steden, kapotte omgevingen en mooie voertuigen. Dit is eigenlijk één van de meest positieve punten aan de game. Helaas wordt dit weer een beetje tenietgedaan door de mindere vertaling in het Engels. Het spel kent hier en daar nogal slechte omzettingen naar het Engels, die vaak voor grappige situaties zorgen. Leuk is dat het spel wel een coöperatieve mode bevat, waarbij je de missies met een vriend of vriendin tot een goed einde kan brengen. Dit is een leuke feature die in andere games veel te weinig aanwezig is.

Concluderend kunnen we zeggen dat Faces of War eigenlijk nogal een teleurstelling is. Het spel is zo verschrikkelijk standaard dat het niet lang kan boeien. We hebben ondertussen toch echt wel de complete Tweede Wereldoorlog nagespeeld, wat blijkbaar niet tot de hoofden doordringt van de ontwikkelaars. Geheel slecht is het spel niet, en het krijgt dan ook geen diepe onvoldoende omdat het simpelweg doet wat het moet doen. Dat dit toch echt niet meer genoeg is tegenwoordig, moge blijken uit bovenstaande review. Het mag dan een vervolg zijn op het uitstekende Soldiers: Heroes of World War II, maar dat niveau haalt dit spel toch echt niet.

 
 
Samenvatting
Faces of War
 
"Faces of War is een game zoals zo veel anderen. We hebben ondertussen dat hele Tweede Wereldoorlog thema echt wel gezien. Wil je iets nieuws brengen, dan moet je met iets spectaculairs komen. Faces of War doet dit duidelijk niet en is dan ook een game die je als strategiefan gerust links kan laten liggen. Ben je nog nieuw in het genre, dan kan dit best een leuke instapper zijn. Vergeet echter niet: er zijn nog veel betere games."
 
 
Pluspunten
Gevoel alsof je de hele Wehrmacht verslaat
Af en toe best vermakelijke missies
Minpunten
Te arcade
Veertien in een dozijn, dit hebben we echt wel gezien
Slechte vertaling
 
Game info
Website
Aantal spelers
16
Verkrijgbaarheid
15/09/2006
Community reacties
Community Reacties
Hier vind je reacties van Gamer.nl bezoekers met betrekking tot deze tekst. Om een reactie te kunnen plaatsen dien je ingelogd te zijn.

 

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 00:26
je kan beter coh spele als je nog steeds niet weet hoe het eraan toe ging in ww2

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 00:38
Ik denk dat je dan beter een boek kan lezen of een film kan kijken.

Lid sinds:

Reacties:
06-Oct-2006 @ 16:36
zoals band of brothers

Lid sinds:

Reacties:
12-Oct-2006 @ 01:12
Dat is een serie

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 00:40
Well, SOMEONE had fun tijdens het spelen... :P

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 02:15
Mja kwou net zeggen. Vind het cijfer ff tikkie te laag hoor. De ontwikkelaar wist met het vorige deel een best originele aanpak van unit management te presenteren. De gameplay kwam naar mijn mening niet echt in de buurt van de RTS games die ik had gespeeld. En nog steeds niet. Ze melken dit nu wat uit in een vervolg omdat de voorganger haast een sleeperhit was, maar een 5 vind ik wel wat zuinig.

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 13:14
Ja , er moet wel opgepast worden bij een REVIEW dat er niet alleen de MENING van de revieuwer word verwoord. Anders lees ik wel een Reactie van een gamer.nl lid

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 00:41
Ik heb het WOII thema nog lang niet gezien. Vietnam echter wel. Hoop echt dat de WOII blijven komen en dat er echt een knaller (jaaa goed overna gedacht he) tussen komt te zitten. Dat je straks market garden beleeft met duizenden andere parachutisten, tegen een hele macht aan vijanden (en dat dan de meeste parachutisten wel overleven, anders heb je er niets aan ;)). Of omaha beach met honderden, laat maar komen. WOII!!!

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 00:49
CoH...

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 17:01
is een compleet ander soort game
Gelijk heb je !

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 02:38
Ik heb nog met me neef soldiers gespeeld en dat was heel moeilijk en je moest voorzichtig te werk gaan stapje voor stapje. Ik dacht dit word meer van dat maar het is allemaal veel drukker en strategie is al helemaal niet te vinden. Het lijkt erop dat ze het cooler hebbe willen maken door er soms een slachtveld van te maken maar ik vind zelf dat het de plank helemaal mis slaat. Coh is zeker beter maar die ken je niet coop spelen.

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 09:23
Niet kopen dus.

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 11:05
Had hem ook eventjes gespeeld maar mn soldaten wouden overal heengaan
waar ik juist NIET heen wou gaan en dat werdt na een tijd zo
frustrerend dat ik maar CoH heb geprobeerd.

Ik wacht nog steeds op DE WWII game die elke fronten en elk land op een
realistische manier kan neerzetten.

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 11:11
Met deze review ben ik het absoluut niet eens. Faces of War is een matige opvolger van Heroes of WW2 van Codemasters, maar loopt qua innovativiteit echt nog ver voorop soortgelijke games.

Om de vergelijking met Company of Heroes te maken; je kan veel meer schuilen achter objecten, je kan rechtstreeks controle nemen over voertuigen en door gebouwen heen rijden waar tegenstanders in zitten (welke andere RTS heeft dit?).

Het enige nadeel aan Faces of War is de hoeveelheid bugs. Het spel is zo complex dat ze het niet mooi afgemaakt hebben en dat is het enige echte kritiekpunt wat ik op de game heb.

Maar als Company of Heroes een 9 krijgt (waar ik het ook absoluut mee eens ben), dan hoort deze game toch zeker een 8 te krijgen (een punt minder voor de bugs). Want de sfeer die FoW niet heeft, maakt ie zeker goed met uitgebreidere gameplay en bediening.

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 16:51
Yes baby.

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 11:32
Ben het met Goodie eens, behalve dan dat het een matige opvolger is, Ik vraag mij af of de reviewer het spel uberhaubt wel in tactics mode heeft gespeeld.
Ik heb beide games en de vergelijking met CoH is absoluut niet te maken, het zijn 2 compleet verschillende games, waar COH een standaard RTS, met erg mooie graphics is, is juist COH een rts uit een dozijn naar mijn mening, neemt overigens niet weg dat het een ontzettend leuk spel om te spelen is. Naar mijn mening is COH juist de instapgame, makkelijke controls, relaxe gameplay, niets moeilijks aan, integenstelling to FOW, deze game is absoluut geen instapgame en heeft juist een complexe gameplay(tactics mode)!
Waar CoH na uitspelen en een eventuele multiplayergame al snel in de kast zal belanden, zal FOW nog lange tijd te spelen zijn..
Faces of War heeft inderdaad te kampen met een groot aantal bugs, er is een patch op komst die dit alles belooft op te lossen, komen ze deze belofte na, dan heb je 1 van de beste compleet te modificeren ww2 strategie games aller tijden. het spel gaat nu al ontzettend diep en dat word alleen maar beter, door de complexiteit van FOW kost het alleen enige tijd om de manier van spelen van FoW onder de knie te krijgen.. Te Arcade ?? Oo dacht het niet..verre van, speel hem maar eens in tactics mode ipv arcade mode en je zult compleet andere gameplay ondervinden!!
Vertalingsprobleem klopt(maar het stoort niet), de vele bugs ook, maar ondanks dat is de game nog zeker een dikke 8 waard !!
Deze game is er absoluut geen uit een dozijn en zeker een aanrader als je van het genre houdt !!

een andere review : http://www.gamez.nl/web/show/id=122396/con tentid=63333

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 16:19
Waar CoH na uitspelen en een eventuele multiplayergame al snel in de kast zal belanden,


Yo fo real homie?! Denk dat die game het echt lang gaat doen.

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 16:29
Kan zijn, ik heb de singleplayer van COH uitgespeeld en die zal ik niet snel nogmaals spelen, been there, done that.. t blijft een standaard rts ,weinig vernieuwend, maar verpakt in een prachtig jasje..
De Multiplayer potjes zullen wat langer gespeeld worden, maar ben van mening dat dit hoogstens een blijver voor enkele maanden is, daarna zal er snel overgestapt worden....'k voel Supreme Commander al in de nek hijgen ;-)

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 16:53
Yes baby!

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 14:32
alsof een mening uit te drukken is in een cijfer.

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 16:53
Euhm..Ja?

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 23:56
juist, ik zou zeggen blijf power unlimited lezen. over brainless gesproken :/

Lid sinds:

Reacties:
05-Oct-2006 @ 03:41
Nee jij bent de ideale schoonzoon, wat een kuttoontje opeens maat. Jij stelt een vraag en ik geef een logisch antwoord. Ik snap wel wat je bedoelt maar op theoretisch vlak is een mening uit te drukken in een cijfer ja...

Leuk tijdstip om op gnl te posten ik weet 't.

Lid sinds:

Reacties:
05-Oct-2006 @ 16:45
blijf de pu lezen? gtfo plz

Lid sinds:

Reacties:
06-Oct-2006 @ 10:18
logisch antwoord ? je bedoelt je probeert bijdehand te doen. ik doelde erop dat een mening over een spel niet uit te drukken is in een cijfer omdat de meningen nogal uiteen willen lopen. wat het gezeur op de auteur van deze review weer bewijst.

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 15:12
EEN 5!!! dat had ik echt niet verwacht, in de pcgameplay kreeg het een 8,5!

Lid sinds:

Reacties:
10-Oct-2006 @ 19:14
ja, ik denk dat ik hem dus ook wel een keer ga kopen nadat er een paar patches uit zijn. En met de PC GP ben ik het bijna altijd eens. Behalve de keer dat ze X3 Reunion lager dan een 8 gegeven hadden. Maar ja, een review kan ook niet 100% objectief zijn.

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 15:38
een 5 is wel erg laag idd voor een game als deze, een 7 op zn minst.... ben het wel met goodie en bosstones eens!

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 15:58
De een roept dit de ander weer dat. Zelf geef ik het een 8.5. Voor meer reviews zie: http://www.gamerankings.com/htmlpages2/928184.asp

Lid sinds:

Reacties:
04-Oct-2006 @ 16:21
Ik ken de gameplay niet goed, maar de screenshots tonen mij zeer zeker levels waar goed over is nagedacht. Ik ga zeker de demo uitchecken.
Aantal comments: 59
Pagina(s): 1 | 2
 
Log eerst in om een comment te plaatsen.
 

Login
Password