Game Informatie
Product:
Electroplankton
Ontwikkelaar:
Uitgever:
Genre:
Puzzle
Officiële website:
N/A
Verkrijgbaarheid
07/07/2006
Screenshots
Klik op de afbeelding om een grotere versie te bekijken
Blijf op de hoogte en voeg de Gamer.nl Headlines feed toe aan je RSS reader:
RSS icon Het laatste Gamer.nl nieuws
Volg Gamer.nl via Twitter:
Twitter icon twitter.com/GamerNL
reviews
Electroplankton
9 augustus 2006
 
Muziek zonder doel

Muziekgames zijn en blijven een zogenaamd 'niche'-genre. Hoewel veel van de games een behoorlijke hardcore-following weten te genereren, blijft het bijzonder lastig om de mainstream te bereiken. Eén van de weinige producten die het tot nu toe gelukt is, betreft SingStar. Nou heeft Nintendo in het verleden al meermaals bewezen dat ze van werkelijk ieder concept een grote hit kunnen maken, vooral op de Nintendo DS. Kan ze dat ook lukken met Electroplankton?

Als je deze game opstart, wordt al snel duidelijk dat je hier niet met een alledaags product te maken hebt. Je bevindt jezelf onderwater en overal zie je vreemde, vrolijke wezentjes rondzwemmen. Waarschijnlijk is dit de geluidsproducerende plankton uit de bijzondere titel van het spel. Je hebt twee spelmodi tot je beschikking. De Performance-mode en de Audience-mode. Eerstgenoemde laat je zelf muziek maken, terwijl je bij Audience zelf muziek van de planktons voorgeschoteld krijgt. Leuk voor het verrassingselement, maar een spel is toch vooral om mee te spelen en niet om alleen maar naar te kijken en luisteren.


We gaan de Performance-mode maar eens proberen dan. Je hebt maarliefst tien soorten plankton waarmee je muziek kunt maken. Dit zijn Tracy, Hanenbow, Luminaria, Sun-Animalcule, Rec-Rec, Nancarp, Lumiloop, Marine-Snow, Beatnes en Volvoice. Elke type plankton laat zich heel eenvoudig bedienen met slechts het touchscreen en soms je stem. Bij Tracy heb je een aantal planktons tot je beschikking die je een bepaalde baan door het water laat beschrijven door het trekken van een lijn. De lengte van de lijn, de vorm ervan en de snelheid waarmee je hem getekend hebt, bepaald wat voor geluid de plankton zal produceren. Met Hanenbow kun je planktons op een aantal blaadjes van een plant lanceren, waar ze vanaf stuiteren. Je kunt zelf de positie van de blaadjes veranderen, om zo een ander stuiterpatroon te creeëren en daarmee andere muziek.


Luminaria bestaat uit een grid met punten waaraan je pijlen kunt toekennen. Deze pijlen bepalen de richting waarin de vier verschillende planktons zullen bewegen en daarmee ook het geluid wat ze maken. Interessant is dat je ook een pijl kunt maken die steeds een andere richting op wijst, zodat er meer dynamiek ontstaat. Met Sun-Animalcule kun je plankton-eitjes leggen die geluid en licht produceren naarmate ze groter worden. Rec-Rec bestaat uit vier planktons waar je getimed een stemgeluid aan kunt koppelen. Samen met de beat op de achtergrond zorgt dit voor een muzikaal en ritmisch geheel. Nanocarp bedien je door met je handen te klappen en zo golven in het water te maken die de plankton geluid en licht laten produceren. Lumiloop vraagt je om vijf cirkelvormige plankton te spinnen met je stylus zodat ze steeds meer geluid gaan maken. Marine-Snow bestaat uit plankton in de vorm van sneeuwvlokjes die je bepaalde patronen kunt laten vormen wat weer voor geluid zorgt. Beatnes levert een mixer bestaande uit allerlei klassieke Mario-geluidseffecten die je kunt mixen met de welbekende 'Star-Man Theme'. Met Volvoice tenslotte kun je stem en geluid opnemen en compleet vervormen.


Een beetje spelen met deze verschillende plankton is een bijzondere ervaring en ook best leuk. Het is een heel mooi samenspel van beeld en geluid zoals je maar zeer zelden in games ziet. Wanneer je aan wilt dragen dat je ook games tot kunst mag rekenen, dan is Electroplankton een goed product om die stelling mee kracht bij te zetten. Deze game heeft echter één groot probleem, het mist de basisstructuur van een game. Je hebt in deze game geen challenges, time trials of een high-score systeem. Ook een eventuele co-op of competetieve multiplayer-mode ontbreekt. Kortom, het spel heeft totaal geen doel en biedt geen enkel gevoel van progressie. Ook een gevoel van uitdaging ontbreekt hierdoor. Nou was dit nog geen enorme ramp geweest, mits je zelfgemaakte muziek op zou kunnen slaan en eventueel zou kunnen distribueren, maar ook dat is niet mogelijk. Het is eveneens jammer dat je de verschillende soorten plankton niet tot één geheel kunt combineren. Daardoor blijf je nu steeds steken op onvolledige muziekstukken. Deze game biedt dus maar één doel: een beetje aanklooien met die plankton wanneer je jezelf verveelt.
 
 
Samenvatting
Electroplankton
 
"Electroplankton herbergt een concept met enorm veel potentie, maar het faalt om deze potentie goed te benutten. Deze titel mist eigenlijk bijna alles wat een game zo leuk maakt. Het belangrijkste element, plezier, is nog wel aanwezig, maar zonder een gevoel van progressie blijft het niet lang leuk. Wegens het bijna kunstzinnige samenspel tussen beeld en geluid en de enorm toegankelijke bediening, toch nog een 6."
 
 
Pluspunten
Schitterend samenspel van beeld en geluid
Hele eenvoudige en intuïtieve bediening
Gewaagde en geslaagde vormgeving
Minpunten
Geen challenges, time-trials of levels
Geen multiplayer-modi
Geen opslag- en distributiemogelijkheid
...kortom, geen enkel gevoel van uitdaging en progressie
Niet kunnen combineren van plankton beperkt mogelijkheden
 
Game info
Website
Niet Beschikbaar.
Aantal spelers
1
Verkrijgbaarheid
07/07/2006
Community reacties
Community Reacties
Hier vind je reacties van Gamer.nl bezoekers met betrekking tot deze tekst. Om een reactie te kunnen plaatsen dien je ingelogd te zijn.

 

Lid sinds:

Reacties:
09-Aug-2006 @ 13:12
wachten op deel 2 dus

Lid sinds:

Reacties:
09-Aug-2006 @ 13:32
Saaie game vond ik het toen ik het in de gameshop speelde

Lid sinds:

Reacties:
09-Aug-2006 @ 13:45
Kun je hem ook op je 5.1 set aansluiten?

Lid sinds:

Reacties:
09-Aug-2006 @ 14:08
Kun je de DS uberhaupt ergens op aansluiten?

//ontopic:
De game leek mij erg leuk maar na het lezen van de review wacht ik toch liever op deeltje 2... mét save opties natuurlijk .

Lid sinds:

Reacties:
09-Aug-2006 @ 17:31
Zeur niet, is zwaar cool spel.

Speel het dagelijks altijd ff voor het slapen gaan. Elke keer toch weer een verassing wat voor een muziek je er uit haalt.

Maarjah, een game zou ik het eigenlijk niet noemen. En je moet er absoluut van houden, doe je dit niet dan heb je er werkelijk ook niets aan.

Lid sinds:

Reacties:
09-Aug-2006 @ 18:31
Ik kan begrijpen dat men deze game een 6 geeft. Ik ben het er zelf niet mee eens. Omdat men het vanuit een beetje "ouderwets en conventioneel"-gamer perspectief bekijkt, is deze review naar mijn mening doordrenkt met subjectieviteit. Meningen die hun oorsprong vooral lijken te hebben in de verwachtingen en eisen die de reviewer stelt naar aanleiding van conventionele gameplay.
Ik ben van mening dat reviewers dan ook professioneler om moeten gaan met dit soort games. Klaarblijkelijk is Ronn van mening dat een game aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (levels, uitdagingen, time trials, etc...). Dit zijn echter voorwaarden die men stelt naar aanleiding van zijn eigen attitude t.o.v. kwaliteit in games, in welk de reviewer, zeker in dit geval, dus gemanipuleerd wordt door zijn eigen ervaring.

Bijscholing dus!

Lid sinds:

Reacties:
10-Aug-2006 @ 12:11
De review is doordrenkt met subjectiviteit omdat een review in essentie altijd een subjectief stuk tekst is. Een review geeft nog altijd de mening en visie van de reviewer in kwestie weer. Zo is het altijd geweest en zo zal het ook altijd zijn. Ik ga geen mening neerpennen die niet van mezelf komt, dat zou nogal krom zijn voor een tekst als dit. Besides, dit is eerst en vooral toch een gamesite waar vooral veel conventionele en 'ouderwetse' gamers komen. In dat opzicht twijfel ik er niet over dat een groot deel van die groep er eenzelfde mening als mij op na zal houden wanneer men deze game aanschaft.

En zoals Skeejay al zegt, ook op andere vlakken is de game te gebrekkig. Je kunt geen dingen opslaan, laat staan uitwisselen of terughoren. Dat beperkt de game in mijn ogen enorm in z'n functionaliteit. Ook non-games of reguliere applicaties hebben een vorm van progressie en vooruitgang nodig om het prettig en leuk te maken (zelfs iets als een tekstverwerker). Deze game heeft dat gewoon niet tot nauwelijks.

Lid sinds:

Reacties:
09-Aug-2006 @ 19:17
Je maakt een stromanargument daar Bieslook, want Ronn heeft het ook over het niet kunnen combineren van plankton en het niet kunnen saven van je creaties. Dat zijn toch 2 features waarvan ik vantevoren niet eens dacht dat ze ooit zouden ontbreken.

Lid sinds:

Reacties:
09-Aug-2006 @ 20:11
stromanargument ... strom anargument.... stroma nargument ?? Man ik moest dat woord 10x lezen stroman-argument da's er een voor de Dikke van Dale

Lid sinds:

Reacties:
09-Aug-2006 @ 19:53
DOM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!

Lid sinds:

Reacties:
22-Aug-2006 @ 10:23
ik snap er niks van wat een game jo!

Lid sinds:

Reacties:
09-Aug-2006 @ 19:58
Tja, ik zie ook dat mijn argumentatie enigzins rammelt.
Maar desalniettemin blijft bij mij toch de vraag achter of wij wel de aangewezen doelgroep zijn om een game als deze te beoordelen. Als je begrijpt wat ik bedoel.


edit:
W8, laat ik het toelichten;
Wanneer Mondriaan wordt bekeken (en beoordeeld) door een figurative kunstenaar en daarnaast een schilder welke in een meer abstracte schildervorm ervaren is, zal de beoordeling verschillen op uiteenlopende punten;
Waar de figuratieve kunstenaar de nadruk legt op de realistische aspecten van het schilderij, kijkt de abstracte gast meer naar andere zaken (...welke dat ook wel niet mogen zijn )


Mijn toelichting is misschien wat uit de context, maar hopelijk is duidelijk wat ik bedoel.

Lid sinds:

Reacties:
09-Aug-2006 @ 19:59
woohoo cool plaatje he

Lid sinds:

Reacties:
22-Aug-2006 @ 10:24
umh neej! hiper plaatje!

Lid sinds:

Reacties:
10-Aug-2006 @ 02:24
Amen Bieslook.

Wat Electroplankton doet verdiend toch echt wel meer dan een 6. Het maken van muziek aan de hand van de touchscreen en microfoon is toch echt meesterlijk uitgevoerd. Dat je de dingen niet can combineren vind ik nogal logisch, hoe zou je dat in godsnaam moeten doen? Elke plankton is een eigen soort beestje die je moeilijk allemaal bij elkaar kan gooien, dat werkt gewoon niet. De minpunten die het geen videogame maken vind ik niet tellen.
De innovativiteit van de game steekt met kop en schouders boven dit feit uit.

Als je een videogame in de traditionele zin verwacht moet je deze game niet kopen. Als je iets enorm creatiefs verwacht en je houd wel van een verassing moet je zeker deze "game" halen. Ik heb hem zelf nu zo'n half jaar in bezit en haal hem toch zeker nog af en toe tevoorschijn. Ik heb er nog geen 2 keer hetzelfde geluid uit getoverd.

Heerlijke "game" voor mensen met een rechter hersenhelft

10-Aug-2006 @ 14:12
anonymous
als het op het cijfer aankomt ben ik het ermee eens dat het spel meer dan een 6 verdient. Maar dan moet je het niet alsof het een game, in de traditionele zin, is beoordelen. Als er een 8 voor gegeven zou worden zouden veel mensen er al hoge verwachtingen hebben waaraan de game niet kan voldoen omdat het in een ander perspectief bekenen/gespeeld moet worden.

Daarentegen vind ik de review erg duidelijk en is het cijfer meestal toch niet zo boeiend, want te subjectief en van teveel factoren afhankelijk. De review maakt duidelijk wanneer en waarom je het wel of niet leuk zal vinden, en daar gaat het om.

Lid sinds:

Reacties:
10-Aug-2006 @ 14:13
hel
wtf, waarom ben ik anoniem?
bug ofzo? ben gewoon ingelogd als hel namelijk..

Lid sinds:

Reacties:
10-Aug-2006 @ 15:51
I.E. of Firefox?

Lid sinds:

Reacties:
11-Aug-2006 @ 00:10
dat heb ik ook wel eens als ik de pagina (te?) lang geopend heb

Lid sinds:

Reacties:
10-Aug-2006 @ 16:57
Heb de japanse import gescoord, simpel weg voor het feit dat ik veel werk van de artiest die dit maakt gezien heb. (en je krijgt bij de japanse versie een limeted edition earplugs) Hoop stiekem dat hij ooit nog eens in europa een demonstratie geeft.

Maar denk niet dat er een Elektroplankton 2 komt, hij werkt momenteel voor yamaha.


Lid sinds:

Reacties:
13-Aug-2006 @ 10:15
2 woorde : KUT SPEL

14-Aug-2006 @ 12:27
anonymous
Deze game mag niet beoordeeld worden als een game. Bij deze game draait het niet om uitdaging maar om lol. Maar dat heeft Ron duidelijk niet na z'n review. Dit spel kun je na jaren nog steeds leuk vinden want je kunt het namelijk niet uitspelen. Maar als er ook maar 1 mode bij komt waardoor je het kunt uitspelen of highscores kunt krijgen tot ie niet meer te verbeteren is. Dan word de game saai.

Heel veel mensen reageerden op de zelfde manier tegen duizenden andere games. Maar 9 van de 10 keer. had de reviewer ongelijk en werd de game hartstikke populair.

Deze game word dagelijks gespeeld door mij en dat zal nog heel lang zo blijven. De game is echt veel beter dan het word beoordeeld door Ron. Echt waar. Wie heeft nou 20 verschillende modes nodig als er al 1 geweldige game is.

Lid sinds:

Reacties:
15-Aug-2006 @ 11:08
ik vind de review ook niet slecht maar het lijkt mij gewoon een superdom spel

Lid sinds:

Reacties:
14-Aug-2006 @ 12:33
Ik ben ingelogd als: Nimac91. maar er staat anoniem dat klopt niet.
Aantal comments: 24
 
Log eerst in om een comment te plaatsen.
 

Login
Password