Preview: Hades 2 stelt meteen gerust

Preview: Hades 2 stelt meteen gerust

Het kan soms raar lopen, maar niet zo raar

De ‘technische test’ van Hades 2 is in volle gang, maar enkel uitgenodigde pc-gamers mogen de testversie van dit langverwachte vervolg op dit moment uitproberen. Gamer.nl heeft inmiddels vijf uur op de teller staan. Het zal je na het vorige deel misschien niet verrassen, maar alles wijst erop dat Hades 2 een fenomenale game wordt.

Het nieuwe hoofdpersonage Melinoë is vooral op zoek naar oude bekenden uit het eerste deel. Het gaat namelijk niet zo goed in de hel, waar haar broer Zagreus en vader Hades verblijven. Wat er precies aan de hand is in de onderwereld is onzeker. Wel is glashelder wie al die onzekerheid veroorzaakt: Chronos, de jongste Griekse titaan en de personificatie van tijd, is ontsnapt uit zijn cel en houdt de hel nu in zijn greep.

Hades 2

In Hades 2 probeer je niet uit de hel te ontsnappen zoals in het eerste deel. Het doel is juist om als Mel de hel in te komen. Daar krijgen wij in deze testversie helaas weinig van mee. We krijgen als testers maar toegang tot één vechtgebied, en het is onduidelijk of dit ook daadwerkelijk het eerste gebied in de game is (waarschijnlijk wel). Na het verslaan van de eindbaas zit een run erop en keert Mel in de testversie terug naar de hubwereld, een kamp.

We hebben veel van de game dus nog niet gezien, al geeft de hubwereld toegang tot best veel verhaal, personages, dialoog, upgrades en zelfs twee nieuwe wapens (een speer en twee korte zwaarden). Een goede dwarsdoorsnede van de game dus, waar we na vijf uur spelen het meeste wel hebben uitgehaald. Hades 2 komt tot nu toe over als een relatief veilig vervolg, maar dat betekent niet dat Hades 2 niets nieuws te bieden heeft.

Watch on YouTube

Magie

Er zijn grote verschillen tussen Mel en het oude hoofdpersonage Zagreus. Ja, ze hebben dezelfde markante ogen en zijn duidelijk familie, maar broer en zus zijn anders opgevoed. Waar Zagreus het moet doen met zijn wapenarsenaal, beschikt Mel in dit vervolg ook over magie. Mel is dus eigenlijk een heks. Dat betekent in de praktijk dat al haar aanvallen gekoppeld zijn aan sterkere versies, zogeheten ‘Omega’-aanvallen.

Een Omega-aanval doe je door een van de drie aanvalsknoppen op je controller kort in te houden. Met de Sister Blades (twee kleine zwaarden voor dichtbij) kun je bijvoorbeeld de X-knop inhouden om een speciale stoot uit te delen die meer schade doet en gepaard gaat met een dash. Dat geldt voor alle aanvallen. Met de Blades gooi je met de Y-knop een mes. Gebruik je de Omega-variant van de Y-aanval, dan gooit Mel vijf messen.

Nieuw is de invulling van de B-knop, je cast. In het vorige deel was dat een soort energiebol die je kunt afschieten. In Hades 2 creëert de B-knop een cirkel om Mel heen waarin vijanden trager bewegen. De Omega-variant van deze cast doet ook nog eens schade. Die Omega-krachten zijn dus eigenlijk gewoon sterkere varianten van normale aanvallen, en daarom duurt het een halve seconde langer om ze in te zetten.

Hades 2

Bovendien kosten Omega-krachten mana. Wie in Hades 2 leunt op de Omega-krachten moet iets meer nadenken, vooral vanwege het management van je nieuwe manabalkje. Je vult mana aan zoals je Health aanvult, met altaartjes en upgrades. Wie daar geen zin in heeft, kan de Omega-krachten makkelijk negeren. Er zijn zelfs Boons waarmee je de Omega-krachten kunt vervangen of helemaal kunt verwijderen.

Overigens kun je je magie ook inzetten voor andere doeleinden. Zo kan Mel (in tegenstelling tot Zagreus) sprinten door de A-knop in te houden - een soort alternatief naast de dash. Die sprint kun je dan weer upgraden met Boons, zoals bijvoorbeeld de bliksemschichten van Zeus. Iedere seconde die je dan sprint worden tegenstanders geraakt door bliksem. Dat kost natuurlijk wel magie en mana.

Wat overigens geen magiepunten kost, maar wel erg leuk is om te doen, is het upgraden van je sprintsnelheid. Met een permanente upgrade kun je die snelheid al met twintig procent verhogen. Vervolgens kun je je sprintsnelheid met de juiste Boons nog met tientallen procenten verhogen tijdens een run. Het gemak waarmee je dan rondjes om vijanden rent is even hilarisch als intimiderend. De game gaat dan bijna onnavolgbaar snel.

Watch on YouTube

Upgrades

Het zijn vooral dergelijke Boons - de tijdelijke upgrades - die de show stelen. Ze zijn audiovisueel vaak net wat indrukwekkender dan in de eerste Hades. We gaan ze niet allemaal toelichten, maar een van onze favoriete Boons is van Hephaestus, de god van de smeedkunst. Die Boon voegt een soort kettingreactie aan je normale aanvallen toe. Iedere keer als je een vijand raakt, is er een kans dat je extra schade doet.

En iedere keer als dat gebeurt, hoor en zie je hoe een hamer op een aambeeld slaat. Hoe meer vijanden worden geraakt, hoe vaker dat effect wordt ingezet. Het is heerlijk om dat geluid razendsnel achter elkaar te horen terwijl de vonken van Hephaestus het scherm vullen. Je voelt dan niet alleen dat je op het strijdveld aan het huishouden bent, zo klinkt en oogt het ook. Dat geldt voor meer Boons in dit vervolg. Je merkt dat ze nog meer liefde en aandacht hebben gekregen.

Net als in de voorganger zijn er ook nog een heleboel permanente upgrades. Meer schade, meer leven, of simpelweg een extra leven: het is allemaal mogelijk, alleen is het niet meer tegelijk mogelijk. Je permanente upgrades selecteer je in deze testversie van de game via negen Tarotkaarten die zijn neergelegd in een raster.

Hades 2

Die kaarten kosten ieder punten. Hoe beter een Tarotkaart is, des te meer punten ‘ie kost. Death Defiance (een extra leven) kost bijvoorbeeld vier punten, terwijl een kaart om je levensbalk te verlengen maar twee punten kost. In de testversie mag je niet meer dan tien punten uitgeven, en dien je dus keuzes te maken. Waarschijnlijk telt de uiteindelijke game nog meer Tarotkaarten, wat allicht nog meer keuzestress zou opleveren.

Vertrouwen

Mocht je nu denken: dat zijn niet zo’n grote vernieuwingen. Tja, dat klopt. Hades 2 is duidelijk vooral meer Hades. De personages zijn opnieuw dondersgoed geschreven, de getekende artstyle is weer prachtig (het eerste deel was erg ‘rood’, dit deel is wat ‘blauwer’) en het verhaal wordt ook in het vervolg deels verteld met onverwachte flashbacks en segmenten. Al die aspecten zijn weer net zo belangrijk, voor zover we dat uit deze test kunnen opmaken.

We komen in de testversie amper overgehevelde krachten uit het eerste deel tegen, al is die grens tegelijkertijd dun. Veel krachten herken je alsnog in mindere of meerdere mate uit het eerste deel. Het doen van schade met een sprint is niet veel anders dan met een dash, zoals in deel één.

Hades 2

De vraag die je jezelf moet stellen is natuurlijk een open deur: hoe erg is dat? Dit is immers meer Hades. Iedere run in deze testversie was een waar genot, hoe hyperbool dat ook klinkt. Eigenlijk mogen we dit niet zeggen, want Hades 2 is nog niet eens in Early Access, maar alles tijdens deze technische test voelt al op zijn plaats. Ja, het kan soms raar lopen, maar als Hades 2 geen topper wordt, moet het wel écht heel raar lopen.

Hades 2 is gespeeld op de pc en heeft nog geen releasedatum. De game moet nog dit jaar verschijnen in Early Access.

""